Sudah-sudahlah menyambar tangan babi!


3/5/10 lalu, ada di antara kita yang terbaca berita bertajuk "Perkasa demands ‘blue ocean strategy’ for Malays" (komen-komen di sini - lihat juga posting Datuk Mohd Ariff Sabri Haji Abdul Aziz bertajuk "Perkasa wants PM Najib to be Moses" serta komen-komen di sini). Semalam, agaknya ramai juga yang membaca berita bertajuk "Najib: Tenyeh kontrak bukan cara bantu Melayu".


Dari semua itu, kita terasa semakin dekat dengan kesimpulannya. Saya langsung tak nampak nasib dan masa depan umat Islam dan bangsa Melayu menjadi isu sebenar. Saya hanya dapat melihat satu sahaja isunya - sifat bulur tidak terkawal kepada kepala Agong. Kepala Agong tu istilah lain la kepada duit.

Bongok terlampaulah kalau kita percaya gerombolan yang mengkhianati Islam dan Melayu selama lebih 50 tahun mahu memperjuangkan nasib Melayu. I'tiqad, kepercayaan dan sifat bulur mereka hanya kepada satu benda sahaja - duit. Tidak ada lain, duit, duit, duit.

Tetapi kelebihan mereka yang tidak ada kepada orang yang bersungguh-sungguh mahu memperjuangkan Islam, Melayu dan semua rakyat Malaysia ialah kepandaian berkata-kata dan mencipta slogan yang sangat laris dalam sifat mudah kagum orang-orang Islam dan Melayu.

Kalau dengar cakap-cakap mereka, luruhlah segala akal dan jiwa. Masa depan Melayu yang terancam la, masa depan Islam yang terancam la... Hello, hampa ingat depa peduli semua tu? Ada depa kisah?

Tengoklah muka-muka depa satu persatu, tengok dengan akal dan suluhan iman, ada hampa nampak pancaran jiwa yang ikhlas dan bersungguh-sungguh nak perjuangkan Melayu, nak perjuangkan Islam? Boleh jadi orang lain nampak, tetapi saya tak nampak. Kalau tak nampak menyebabkan saya dimaki hamun, saya peduli apa!

Peduli apa kalau saya dianggap celaka sekalipun kerana hanya nampak kepala Agong di muka mereka.

Terlepas dari cerita itu semua, saya nak bawa kisah sebelum pilihan raya umum 8/3/08. Dalam satu perjalanan selepas balik ceramah bersama-sama, Datuk Ibrahim Ali berpidato dalam kereta kepada Haji Mohamad Sabu. Entah apa-apalah gamaknya.

Saya diberitahu, akhirnya Mat Sabu pun kata, "Bagi dapat dulu tiga (kawasan Dewan Undangan Negeri) DUN dalam Pasir Mas tu (kepada PAS). Lepas tu Umno balik pun tak pa" (waktu tu PAS mengalami penyakit kebuluran kerusi DUN di Kelantan. Dalam keadaan sakit tak tertanggung dan lemas dalam kebuluran itu, tangan babi pun depa sambar. Tak kira dah).

"Celaka mu, Mat! Mu tak percaya aku!" Ibrahim meningkah.

Anda percaya?!

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks