Cameron PM Baru Britain, Petunjuk Baru Untuk PR Ke Putrajaya





David Cameron mengetuai Parti Konservatif untuk kembali mentadbir Britain selepas 13 tahun, awal pagi ini, tetapi Perdana Menteri baru itu masih perlu memuktamadkan gabungan bersama Liberal Demokrat bagi membentuk kerajaan.

Ini berikutan Gordon Brown meletakkan jawatan sebelum itu yang menyaksikan saat dramatik dalam politik Britian.

Parti Buruh pimpinannya menguasai pemerintahan Britain sejak 1997 dengan Perdana Menteri pertama ialah Tony Blair sebelum diambil alih oleh Brown.

Cameron menjadi Perdana Menteri selepas Konservatif memenangi banyak kerusi pada pilihan raya Parlimen, minggu lalu tetapi gagal memenangi majoriti, manakala Parti Buruh kedua dan Liberal Demokrat ketiga.

Dalam ucapan sulungnya sebagai Perdana Menteri, Cameron, 43, berkata matlamatnya untuk membentuk kerajaan campuran pertama di Britain sejak 1945.

Bagaimanapun bentuk kerajaan campuran itu masih tidak jelas kerana Parti Liberal Demokrat masih belum memberi kata putus mengenai tawaran Konservatif bagi bersamanya dalam kerajaan.

"Ia tentunya satu keadaan yang sulit dan sukar. Kerajaan campuran tentunya akan berdepan dengan banyak cabaran.

"Namun saya percaya, kami akan membentuk satu pakatan yang kuat dan stabil dalam kerajaan yang diperlukan negara ini," katanya ditemani isterinya yang sarat mengandung, Samantha.

Apa yang pasti, Cameron muncul sebagai Perdana Menteri paling muda di Britain sejak kira-kira 200 tahun.

Antara cabaran pertamanya ialah bagaimana untuk mengurangkan bajet defisit Britain ketika ini selain menangani kemelesetan ekonomi. - Reuters

Ulasan GB

Kemenangan parti pimpinan Cameron memberi harapan baru kepada rakyat Britain, dan juga Pakatan Rakyat di Malaysia.

Sebagai sebuah negara komanwel, Malaysia sepastinya turut terkena tempias perubahan lanskap politik Britain.

Pakatan Rakyat sebelum ini sukar untuk menafikan majoriti 2/3 kerajaan BN, namun segala-galanya berubah pada pilihanraya 2008 dimana impian itu menjadi realiti.

Dan kini, hasrat PR ke Putrajaya... masih dalam impian, dan segera menjadi realiti jika kita meyakininya sekalipun dihalang dengan pelbagai cara yang tidak demokratik seperti memperkudakan institusi polis, kehakiman dan sebagainya.

Namun, bak kata TGNA, air dari gunung, siapa bisa menahannya untuk mengalir? Atau kamu kelak akan tercampak dek aliran air deras itu. Demikian siapa berani menahan arus kebangkitan rakyat yang telah muak dan mual dengan pemerintahan kerajaan BN yang ternyata gagal menangani masalah rasuah, jenayah, kronsme dan lain-lain penyakit kronik yang kini sedang dan akan menghantar UMNO dan BN ke lembah kehancuran!

Peralihan kuasa di Britain adalah fajar baru yang sedang menyinsing, yang akan dituruti dengan peralihan kuasa di negara-negara komanwel termasuk Malaysia. Satu kerajaan baru, pakatan dari PAS-PKR-DAP akan terbentuk, dengan izin Allah, tidak lama dari sekarang.

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks