Siar iklan royalti: Kerajaan bazir wang rakyat

Kerajaan pimpinan Umno-Barisan Nasional (BN) kini semakin terdesak apabila terpaksa menggunakan pelbagai cara untuk memberi penerangan kepada rakyat, dalam usaha menafikan hak royalti minyak rakyat Kelantan.

Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Mustafa Mohamed baru-baru ini mengumumkan pihaknya akan menyiarkan iklan penerangan ini dengan tujuan menjelaskan perkara sebenar berkenaan royalti yang menafikan hak negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat itu.

Menurut Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah, tindakan kerajaan menyiarkan iklan satu muka penuh di media massa pro kerajaan berhubung royalti minyak, tidak menjelaskan fakta sebenar dan hanya membazirkan wang rakyat.

"Kempen ini, sama ada melalui risalah kempen di sekolah-sekolah atau melalui iklan akhbar berbayar, ia dilakukan dengan wang pembayar cukai, menandakan salah satu bentuk kebodohan atau pembohongan kerajaan pusat," tulis Ku Li dalam blog beliau.

Namun menurutnya, iklan itu gagal menjelaskan realiti dan fakta sebenar sepertimana pembohongan fakta terhadap telaga minyak yang berada tiga batu nautika dari persisiran pantai.

Dalam iklan yang dinyatakan, Terengganu, Sabah dan Sarawak juga dikatakan tidak layak mendapat bayaran tunai sebanyak 5 peratus dari hasil minyak. Semua keputusan adalah tertakluk kepada kerajaan pusat.

Namun, Ku Li yang juga bekas Pengerusi Petronas berkata, kerajaan tidak menjelaskan atas asas apa pembayaran dilakukan sebanyak RM3 bilion kepada Terengganu, RM2.3 bilion kepada Sarawak dan RM900 juta kepada Sabah, berdasarkan laporan tahunan yang
dikeluarkan Petronas tahun lalu.

"Apa asas bayaran ini dibuat sedangkan tidak ada satu pun telaga minyak yang dijumpai di negeri berkenaan dalam lingkungan 3 batu nautika dari persisiran pantai negeri-negeri terbabit," tulisnya.

Sementara itu, Pengerusi Bersama Gerakan Bertindak kembalikan Royalti Rakyat (Gegar), Mohammad Fauzi Abu samah berkata, kerajaan kini terdesak sehingga terpaksa menggunakan pelbagai saluran termasuk media massa.

"Mereka menyiarkan fakta untuk tegakkan benang yang basah dan apa yang dijelaskan sebenarnya sudah pun di terangkan oleh Tengku Razaleigh Hamzah," ujarnya ketika dihubungi Suara Keadilan.
Menurutnya, kerajaan memanipulasikan fakta sebenar berhubung Akta Kemajuan Petroleum 1974 dan perjanjian yang dimeterai antara kerajaan Kelantan dan Petronas, yang secacara jelas menyatakan Kelantan berhak menerima bayaran royalti secara tunai sebanyak 5%.

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks