Iklan Isu Royalti Minyak Buang Duit

ESOK Umno akan menyiarkan iklan mengenai royalti minyak di akhbar-akhbar arus perdana. Menurut Tok Empat Umno Kelantan, Mustapa Mohamed iklan itu akan menjelaskan mengenai kedudukan royalti minyak yang dituntut oleh kerajaan Pas Kelantan hari ini. Katanya selepas atau dengan tersiarnya iklan berkenaan rakyat Kelantan akan dapat mengetahui mengenai kedudukan dan status royalti minyak berkenaan.

Tujuan iklan itu disiarkan untuk memberi kefahaman mengenai wang royalti itu yang kini menurut fahaman Mustapa ianya sengaja dikelirukan oleh Pas.

Walaupun iklan itu akan disiarkan esok atau sudah pun dicetak pada masa ini tetapi saya sudah dapat mengagakkan apa yang akan diceritakan dalam iklan berkenaan. Ia tentu sekali mengenai fakta-fakta yang menunjukkan Kelantan tidak berhak menerima royali minyak berkenaan.

Sudah tentu iklan itu akan menjelaskan mengenai kedudukan telaga minyak di perairan Kelantan yang tidak berada dalam zon membolehkan ianya diberikan kepada Kelantan. Tentu juga gambar telaga minyak dan peta menunjukkan jaraknya dari zon Kelantan disertakan.

Selain itu tentu berbagai fakta dan sejarah lagi. Iklan berkenaan adalah untuk mempertahankan tindakan kerajaan Umno untuk tidak memberi duit royalti itu kepada Kelantan. Mungkin juga Umno mengambil pendekatan itu kerana pendedahan dan penjelasan yang dibuat oleh Tengku Razaleigh Hamzah pada 28 Januari lalu benar-benar meletakkan Umno dalam keadaan susah.

Tidak dapat disangkal tindakan Tengku Razaleigh duduk atas pentas bersama pemimpin Pas menjelaskan isu berkenaan telah menyebabkan Umno panas punggung kerana Tengku Razaleigh adalah orang paling beroutoriti untuk memperkatakan isu berkenaan.

Saya tidak mahu tahu apakah fakta dan butiran iklan itu benar atau sebaliknya. Tetapi saya yakin iklan itu tidak akan merubah kepercayaan dan pegangan rakyat Kelantan hari ini yang merasakan mereka berhak menerima royalti berkenaan. Ada beberapa sebab kenapa saya mengatakan demikian.

1. Orang atau rakyat Kelantan lebih mempercayai apa yang dijelaskan oleh Tengku Razaleigh Hamzah daripada apa yang diceritakan oleh Umno dan kerajaan Persekutuan.

2. Orang Kelantan lebih simpati kepada Nik Aziz dalam hal ini berbanding dengan Mustapa Mohamed.

3. Keyakinan orang Kelantan bertambah-tambah lagi apabila mereka 'kapuh' gabungkan kata-kata Nik Aziz dengan kata-kata Tengku Razaleigh Hamzah.

4. Orang Kelantan lebih percaya wang itu akan sampai kepada rakyat sekiranya ia diuruskan oleh kerajaan Kelantan berbanding dengan Umno dan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP).

5. Orang Kelantan tidak mempercayai dan membenci Umno dalam hal royalti minyak apabila isu itu turut sama dicampur tangan oleh Ibrahim Ali. Kehadiran Ibrahim Ali dalam majlis dan pentas Umno mempertahkan isu royalti minyak menjadikan liabiliti kepada Umno.

Berdasarkan sebab dan faktor-faktor berkenaan usaha Umno menyiarkan iklan berkenaan tidak akan memberi banyak hasil dan manfaat kepada parti berkenaan. Iklan itu tidak lebih daripada cara Umno Kelantan untuk membantu kewangan akhbar-akhbar arus perdanan yang menghadapi suasana ketenatan mengenai kewangan saja.

Saya masih yakin dan percayai isu royalti minyak tidak akan memberi kelabaan banyak kepada mana-mana parti. Jalan paling baik ialah kedua pihak duduk semeja dan berunding. Bahagilah wang royalti itu sama banyak dan masing-masing uruslah duit dan biarlah rakyat jadi pengadilnya siapa yang lebih efektif nanti dalam membantu mereka.

Sudah pasti selepas iklan Umno itu keluar akan dibalas pula oleh iklan oleh kerajaan negeri dan Pas. Al hasilnya kerana kedua pihak keras pedal tak fasal-fasal akhbar yang akan mendapat untung kerana mendapat wang iklan secara kering.
MSO

Berkaitan :
AWAS...!!!! Dengan 4 Penyangak Ini...!!!!
Muka2 kat bawah ni langsung tidak berjiwa Kelantan, boleh harap ke kalau mentadbir dan menguruskan Kelantan ?, tengok muka pun jenis tak boleh harap, jenis songlap ada harapan, tambah2 yang bersongkok tu dia ni keturunan Raja tau, Raja....

Orang lain bersusah payah nak memajukan Kelantan, Eh ! Pas telah ditakdirkan dipilih oleh majoriti pengundi untuk Memerintah Negeri nih, apa nak buat ..... 20 tahun dah rakyat yakin, bahawa Pas boleh dipercayai dan boleh di HARAP berbanding UMNO dan Bghehim ali, ape nak kata ... dah Rakyat yang pilih tak kan Pas nak tolak, samada Rakyat bodoh ke cerdik pilih Pas, lu pikirlah, empat2 ekoq ni tentu paham.

Empat ekoq ni bersusah2 payah pulak nak kondemkan negeri sendiri, bukan nak berpakat supaya Petronas kembalikan 5 % royalty petroleum yang menjadi Hak Kerajaan Negeri.

Kepada anak cucu rakyat Kelantan cam betul2 muka 4 ekoq yang menjadi pengkhianat kepada Rakyat Kelantan nih, toksah pilih lah PUAK2 ni dan cucu cicit mereka untuk mentadbir Kelantan selagi mereka UMNO RASUAH.

Sumber dari Murai Anak EmasDan gua pun tak sabar jugak nak pinjam baca mana2 suratkhabar pencacai parti haramjadah tu esok. Sebabnya ntah apa la yang diorang nak kelentong pasal Royalti Minyak Kelantan ni, sedangkan tuan tubuh badan yang sama2 mengusahakan perjanjian tersebut berpuluh tahun dahulu dah kemukakan semua bukti, masih ada lagi jalan kelentong dari puak penyonglap duit rakyat nih....

Walau pun apa yang dikatakan bukti yang akan dikeluarkan dalam akhbar pencacai esok, yang gua sendiri pun belum baca lagi, namun gua tetap yakin semuanya adalah kelentong dan putar belit dari puak2 umno haramjadah ni..., apa ada hal.... sedangkan Perlembagaan Tubuh Negeri, Mahkamah dan pelbagai lagi diorang boleh ubahsuai mengikut selera tekak dan perut busuk diorang... inikan pula hal Perjanjian Royalti Minyak.... ha..ha..ha.... small matter beb...... small matter bagi puak2 zionis haramjadah ni....

Tunggu akhbar perdana keluaran esok... seperti yang di beritakan di sini... ha..ha..ha...

Ooopppsss.... alamak... berita itu belum keluar lagi... kena tunggu esok siang baru boleh baca... ha..ha..ha.... tapi macam mana Zaid Ibrahim boleh jawap semua fakta2 yang akan keluar esok.... muakakakahhhh.... lembabnya umno nih.... awal2 lagi dah kena cantas.... lu orang boleh baca kat sini... Blog Zaid Ibrahim

p/s: Gua nak berpesan pada lu orang semua supaya jangan beli akhbar perdana... cuma pinjam baca jer kat mana2 restoran sambil bersarapan.... Boikot semua media perdana terutama sekali Utusan Meloya... susah2 sangat baca free jer... secara online... ha..ha..ha... biar semua media perdana tu mampus dan jahanam... cepat sikit...

0 comments:

 
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks