Kerjasama dengan PR: Zambry serlah sikap hipokrit

nizar n zambryIPOH: Pakatan Rakyat Perak marah dan kecewa dengan keputusan kerajaan negeri pimpinan Umno-Barisan Nasional (BN) tidak menjemput ahli-ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dari gagasan itu menyertai mesyuarat bulanan jawatankuasa bertindak.

Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, bekas menteri besar Perak yang digulingkan, mengutuk sikap hipokrit BN selepas Menteri Besar Zambry Abdul Kadir menyuarakan hasrat untuk bekerjasama baru-baru ini.

Berikutan keputusan Mahkamah Persekutuan menolak rayuan Nizar untuk mengisytihar beliau sebagai menteri besar yang sah pada 9 Februari lalu, Zambry menyeru PR bekerjasama dengan kerajaan negeri untuk faedah rakyat dan negeri itu.

Dalam satu sidang akhbar di ibu pejabat PAS di sini semalam Nizar berkata, "pengumuman Zambry di khalayak ramai meminta kami bekerjasama hanya mainan kata-kata di bibir mulut sahaja."

Mesyuarat jawatankuasa bertindak dihadiri oleh pegawai-pegawai daerah, pegawai-pegawai kerajaan dan wakil-wakil rakyat bagi menangani masalah yang dihadapi oleh rakyat.

Kata Nizar, sejak bertahun-tahun lamanya, rakyat di kawasan-kawasan yang dikuasai oleh parti-parti pembangkang tidak ada wakil mereka dalam mesyuarat-mesyuarat seperti itu.

Beliau mendakwa langkah ini merupakan satu percubaan untuk menghina PR," katanya, dipetik Malaysiakini.

"Mereka tidak menjemput kami ke mesyuarat peringkat daerah sejak mereka memerintah dalam tempuh setahun ini, jadi kamu tidak boleh mengharap kami merempuh masuk ke dalam mesyuarat-mesyuarat itu tanpa adanya jemputan rasmi," jelas beliau.

Sebaliknya kata Nizar, ADUN-ADUN BN telah dijemput menghadiri mesyuarat-mesyuarat jawatankuasa bertindak di peringkat daerah ketika 10 bulan diperintah oleh PR, dari Mac 2008 hingga Februari 2009.

"mereka bukan sahaja gagal menghadiri mesyuarat tetapi mereka juga gagal menghantar wakil-wakil ke mesyuarat-mesyuarat itu," terang Nizar.

V Sivakumar, yang juga Speaker DUN yang digulingkan, kemudiannya menunjukkan rekod kedatangan mesyuarat wakil-wakil rakyat BN yang gagal hadir mesyuarat.

Mohd Zainudin Mohd Yusof, bekas ahli exco Perak menyoal tentang pendekatan ‘confrontation’ BN memandangkan PR mampu memberi khidmat mereka.
Beliau mendakwa, BN mempolitikkan kerja-kerja ini dengan harapan supaya para pengundi membenci mereka dan sebab itu BN bimbang untuk menjemput mereka menghadiri mesyuarat-mesyuarat itu.

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks