SELENA TAY: Awas, Najib dekat masyarakat Cina

Pada masa perayaan Tahun Baru Cina ini, Perdana Menteri Najib Razak asyik sahaja membuat lawatan ke rumah terbuka di sana sini. Beliau sendiri pun telah menganjurkan satu rumah terbuka secara besar-besaran di Pandamaran di mana kebanyakan penduduknya adalah berbangsa Cina dan telah dilaporkan bahawa rumah terbuka ini mendapat sambutan hangat dari rakyat berbilang kaum.

Beliau telah mengambil kesempatan masa Tahun Baru Cina ini untuk cuba meraih kembali sokongan orang Cina. Oleh itu, pada masa inilah beliau telah bertubi-tubi melaung slogan 1Malaysia setiap hari.

Pada masa yang sama pula kelihatan Pakatan Rakyat macam diam sahaja, tidak banyak publisiti yang diberikan mengenai rumah terbuka yang dianjurkan oleh pihak Pakatan Rakyat ataupun lawatan ke rumah terbuka yang dibuat oleh anggota Parlimen dan Adun Pakatan. Penulis rasa ini adalah tidak berapa baik memandangkan bahawa pihak BN sekarang secara besar-besaran sedang mempromosikan imej Perdana Menteri Malaysia yang sedang melawat ke sana sini. Tidak ketinggalan juga ialah lawatan ke Sarawak yang baru sahaja dibuat oleh beliau dengan bertaburan janji-janji wang dan pembangunan yang akan diberi untuk membangun negeri tersebut serta ceramah terbuka mengutuk Pakatan Rakyat sebagai satu pakatan yang rapuh dan tidak mempunyai kebolehan mentadbir.

Promosi imej Najib ini bukanlah satu perkara yang patut dipandang remeh oleh pakar strategi Pakatan Rakyat. Ini adalah kerana apabila rakyat nampak bahawa Perdana Menteri Malaysia sanggup melawat rumah individu, maka mereka pun akan rasa terpegun dengan sikap beliau yang peramah dan sanggup merendahkan diri untuk bercampur-gaul dengan rakyat jelata.

Penulis berharap anggota Parlimen dan Adun Pakatan Rakyat pun akan mengambil kesempatan perayaan Tahun Baru Cina ini untuk bercampur-gaul dan melawat rumah Cina dalam kawasan Parlimen atau kawasan DUN mereka. Jangan melepaskan peluang ini untuk bersembang dengan para penduduk yang telah mengundi mereka pada masa pilihanraya yang lalu dan bercampur-gaul dengan penduduk yang mungkin akan mengundi mereka pada pilihanraya yang akan datang.

Dijangka Pilihanraya Umum yang ke-13 akan diadakan pada hujung tahun ini ataupun selewat-lewatnya sebelum pertengahan tahun 2011 (iaitu sebelum perlancaran sistem cukai GST). Walaupun ini adalah satu jangkaan sahaja, Pakatan Rakyat mesti sudah mula mengorak langkah dan merancang strategi untuk Pilihanraya Umum tersebut. Dapat dilihat dari situasi politik yang berlaku pada masa kini, mungkin jangkaan diatas adalah tepat.

Penulis berharap pakar strategi Pakatan Rakyat telahpun mengadakan perjumpaan untuk membuat perancangan strategi dan jika belum berbuat demikian, harap-harap akan diadakan perjumpaan dalam masa yang terdekat. Jangan berlengah-lengah lagi. Masa telah suntuk!

Berikut adalah majlis Tahun Baru Cina yang dianjurkan para pemimpin Pakatan Rakyat khas Adun di Selangor.

Dun : Bangi, Dr Shafie Abdu Bakar (PAS)
Tarikh : 20 Februari 2010(Sabtu)
Masa : 3.00 petang – 6.00 petang
Tempat : Pusat Komuniti Taman Sri Langat, Jalan Reko, Kajang
Acara yang menarik : Tarian Singa, Sumbangan warga emas, Angpau untuk kanak, Hamper misteri
Nota : Majlis adalah anjuran bersama ADUN Bangi (PAS), Ahli Parlimen Serdang, (DAP),Ahli Majlis Zon 22 MPKj dengan kerjasama Persatuan Penduduk Taman Sri Langat.

Ahli Parlimen : Batu, Tian Chua (PKR)
Tarikh : 21 Februari 2010(Ahad)
Masa : 11.00 pagi – 1.00 petang
Tempat : 1090, Jln Sentul, Kuala Lumpur (dekat Sentul Pasar)
Acara yang menarik : Tarian Singa, Sumbangan warga emas, Angpau untuk kanak

Dun : Sri Kembangan, Ean Yong Hian Wah (DAP)
Tarikh : 21 Februari 2010(Ahad)
Masa : 7.00 petang
Tempat : Dewan Serbaguna Sri Kembangan

Dun : Batu Tiga, Rodziah Ismail (PAS)
Tarikh : 27 Februari 2010(Sabtu)
Masa : 11 pagi – 3.00 petang
Tempat : Pusat Khidmat DUN Bukit Kuda, Jalan landasan

Dun : Chempaka, Iskandar Samad (PAS)
Tarikh : 27 Februari 2010(Sabtu)
Masa : 7.00 petang - 10.30 malam
Tempat : Gelangang Bola Keranjang, Jalan Youth/Jalan Merdeka Kg. Baru Ampang.

Dun : Teratai dgn Lembah Jaya, Jenice Lee (DAP) dgn Khasim Aziz (PAS)
Tarikh : 27 Februari 2010 (Ahad)
Masa :11.00 pagi - 2.00 petang
Tempat :Dewan Tasek Tambahan, Ampang
Acara yang menarik : Pertunjukkan tarian singa

Dun : Sri Andalas, Dr Xavier Jayakumar (PKR)
Tarikh : 28 Februari 2010(Ahad)
Masa : 12.00 tengahri - 3.00 petang
Tempat : Padang Permainan, Jalan Gambus 10, Taman Desawan
Acara yang menarik : Tarian Singa, pelbagai jenis makanan, tarian tradisional cina, makan 'yee sang'.

Dun : Subang Jaya, Hannah Yeoh (DAP)
Tarikh : 21 Mac 2010(Ahad)
Masa : 7.30 malam – 10.00 malam
Tempat : Kompleks Sukan MPSJ
Acara yang menarik : Persembahan oleh Juwita Suwita dan HT Long (Golden Voice of Elvis Pressley in Malaysia), pertunjukan tarian singa, bunga api dan sebagainya oleh para penduduk.

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks