'Indeks mi segera' ukur kegawatan

Sepanjang sambutan Tahun Baru Cina hujung minggu lalu, kebanyakan kedai-kedai makan ditutup. Malah, salah sebuah pasar malam yang dikunjungi juga tidak ramai penjual dan pembelinya. Tidak seperti selalu.

Mengamat dengan lebih dekat, sebuah gerai di pasar malam tersebut, yang dikenalpasti sebagai sumber masakan Pantai Timur yang 'boleh tahan' di kawasan Ampang, langsung tidak kelihatan pada malam itu.

Beberapa kedai makan kegemaran di sekitar Lembah Klang turut bercuti sehingga seminggu sempena Tahun Baru Cina. Berbeza keadaannya ketika sambutan Hari Raya Aidilfitri. Walaupun kedai-kedai orang Melayu ditutup, kedai-kedai milik orang Cina masih dibuka.

Antara yang ditutup, sebuah kedai makan dengan masakan ala-Thai, juga di Ampang. Hidangan yang ditawarkan di situ agak OK berbanding menu umum 'goreng-goreng dan masakan panas' di kedai makan lain di sekitarnya. Namun apakan daya....

Setelah mengambil kira pilihan yang ada, saya bersama seorang teman kemudiannya menuju ke sebuah restoran makanan segera yang menjadikan ayam sebagai menu utama. Bagaimanapun kami khuatir untuk membuat pesanan apabila melihat gambar peha ayam di dalam menu mereka itu lebih besar berbanding bekas air minuman ringan.

Bimbang ditimpa keracunan radioaktif, kami kemudiannya memilih untuk pulang dan makan mi segera sahaja. Tambahan pula, malam makin larut dan klinik-klinik kesihatan juga masih banyak yang ditutup.

Kami memilih 'makanan zaman perang Jepun' itu sebagai satu protes ke atas peniaga-peniaga berkenaan (termasuk pengusaha gerai nasi kerabu itu juga) kerana mewujudkan satu situasi 'kegawatan kedai makan' dengan menutup perusahaan mereka sempena Tahun Baru Cina.

Di Thailand, kadar pemakanan mi segera digunakan untuk mengukur kesan kegawatan ekonomi yang dirasai rakyat negara itu melalui Mama Noodle Index pada 2005. Indeks berkenaan diterbitkan daripada satu pemerhatian bahawa pengguna akan mengurangkan perbelanjaan untuk makanan ketika pendapatan mereka berkurangan.

Ia timbul berdasarkan pencapaian jualan satu jenama mi segera 'Mama' di negara itu yang mencatatkan peningkatan jualan yang signifikan, walau ketika ekonomi Thailand menunjukkan tanda-tanda kegawatan pada tahun tersebut.

Lalu, mungkin satu indeks yang sama boleh diadaptasikan di negara ini bagi mengukur kesan tindakan pengusaha-pengusaha kedai makan yang mengambil cuti sesuka hati tanpa memikirkan keperluan makanan warga muda dan orang-orang bujang.

Sememangnya keadaan ini tidak sedahsyat mana, berbanding situasi yang dialami warga Jepun selepas negara itu diletupkan dengan bom atom Amerika Syarikat pada 1945. Bagaimanapun, kekurangan makanan dalam zaman pasca perang inilah yang melahirkan mi segera.

Teknologi menyedikan mi segera ini dipelopori Momofoku Ando, pengasas kepada syarikat Nissin Food Products yang berani melanggar bentuk konsesi yang ditetapkan oleh kuasa Perikatan.

Kuasa Perikatan di Jepun pada masa itu menggalakkan rakyatnya makan roti gandum, yang perlu diimport daripada Amerika. Bagaimanapun Ando memperkenalkan mi pra-masak itu bagi membolehkan warganya terus menikmati mi, yang lebih dekat dengan selera masyarakatnya, berbanding roti.

Alasan yang diberikan kerajaan, pengeluaran mi pada masa itu tidak dapat memenuhi keperluan makanan masyarakatnya, maka Ando melihat keadaan pada masa itu sebagai satu peluang kepada syarikatnya.

Keadaan ini terbukti dengan peningkatan mendadak jumlah jualan mi segera selepas itu. Sehingga 2008, dianggarkan sebanyak 94 juta hidangan makanan itu dimakan setiap hari di seluruh dunia, manakala mi segera muncul menjadi ciptaan paling penting di Jepun bagi kurun ke-20.
Kembali ke dalam negara, sehingga rencana ini ditulis, kedai makan ala-Thai di Ampang itu masih belum beroperasi malam ini.

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks