Segala tuduhan yang dilemparkan umno-BN terhadap Lim Guan Eng kononnya Kerajaan PR tidak membela agama Islam di Pulau Pinang dilihat lebih kepada serangan politik membabi buta.

Jika hendak dibandingkan Lim Guan Eng dengan Ali Rustam, Ketua Menteri Melaka yang beragama Islam dan lebih Melayu, Lebih bagus lagi Lim Guan Eng dalam pemberian bantuan ke arah kesejateraan rakyat negeri masing-masing.

Lim Guan Eng yang bukan Islam pun mengerti untuk memberi bantuan terhadap sekolah-sekolah agama, saguhati kepada huffaz Al-Quran dan sebagainya dan peruntukan perkembangan agama Islam di Pulau Pinang juga ditambah berbanding ketika BN memerintah dahulu kala.

Tetapi bagaimana pula di Melaka yang diperintah oleh Umno-BN. Makin menindas guru agama ada lah. Perkembangan Islam di negeri itu dipinggirkan apabila penarikan elaun guru takmir bermula Januari 2010, rm40 telah dipotong dan berbaki rm10 sekali mengajar.

Saya baru buat kenyataan akhbar tentang isu penarikan elaun guru agama (takmir ) masjid-masjid Melaka.

Ini berdasarkan surat pekeliling yang dikeluarkan oleh Jaim dan telah diserahkan seorang sahabat kepada saya sebelum berceramah bersama Ketua Pemuda PAS Pusat tempoh hari.

Pada asalnya setiap guru takmir diberikan sebanyak rm50 setiap kali mengajar (rm40 dari Jakim, rm10 dari Jaim ) tetapi bermula Januari 2010, rm40 telah dipotong dan berbaki rm10 sekali mengajar .

Kerajaan Melaka tidak ambil tindakan drastik untuk selamatkan sektor agama seperti Ali Rustam segera keluarkan duit RM5.7 juta untuk selamatkan Yayasan Basmi Kemiskinan Selangor ( YBK ) yang tak ada kena mengena dengan rakyat negeri Melaka.

Saya sudah menjangka Ali Rustam dari awal lagi tidak berminat dengan perkembangan agama walau pun beliau Pengerusi Maim, baginya industri pelancongan perlu diutamakan kerana mendatangkan duit.

Jadi saya menyeru guru - guru agama agar bermuhasabah diri dan jangan tertipu.

Kepada pemuda Umno yang suka berdemo, bila lagi nak buat demonstrasi di Melaka? Cuba kita fikir dengan akal yang waras, Ali Rustam yang riuh rendah mendakwa dirinya pejuang Melayu dan Islam, tiba-tiba menghalang perkembangan Islam, menidakkan elaun untuk guru Takmir.

Tetapi Lim Guan Eng yang bukan Melayu dan bukan Islam pun mengerti tanggungjawab yang perlu dilaksanakan terhadap rakyat di bawah pimpinannya tidak kira siapa dia.

Sekarang terbukti dengan jelas siapa sebenarnya yang memundurkan orang Melayu di negara kita, siapa sebenarnya yang menghalang perkembangan syiar Islam di negara kita ini daripada tertegak. Jawabnya ialah Umno-BN.

Perkembangan Islam tidak dibantu tetapi program hiburan dihulurkan bantuan, Shah Rukh Khan dikalungkan penghargaan.

Kepada yang masih lagi sokong Umno-BN tu, buka mata luas-luas, lihat siapa sebenarnya Umno di sebalik topeng Melayu dan Islamnya itu. 50 tahun lebih memerintah, tetapi Melayu masih mundur, syiar Islam dihalang hasil daripada lamanya Umno-BN memerintah.

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks