Tamrim Ganti Ibrahim Ali Dalam Pas


KEHILANGAN dan pengkhiantan Ibrahim Ali kepada Pas tidak begitu menyakitkan hati orang Pas. Pas memang sebuah parti bernasib baik. Walaupun tindakan Ibrahim Ali mengencing Pas yang membantunya kembali ke Parlimen dalam pilihan raya umum lalu dengan memberi lambangnya namun itu hanya sebagai rempah ratus politik saja. Ternyata orang Pas marah peringkat awal saja, selepas itu mereka dapat menerima apa yang Ibrahim lalukan.

Anihnya juga perasaan marah atas sikap tidak mengenang budi Ibrahim itu ada yang bertukar menjadi simpati. Iya, kalau Ibrahim waras dan sihat mungkin dia tidak akan melakukan apa-apa kerja yang beliau lakukan dari dulu hingga sekarang. Makanya ada yang berdoa agar Ibrahim diberikan kekuatan oleh Allah dan dipulihkan kesihatannya. Amin.

Bukan orang tidak kenal siapa Ibrahim dalam dunia politik. Dia lebih ligat dan licit daripada bola yang dilarikan oleh para bintang handalan dunia dalam pesta piala dunia yang sedang berlangsung kini.

Bagaimana pun Tuhan mahal adil. Tuhan tidak pernah menzalimi makhluk kejadian-Nya. Dan Tuhan juga akan membalas setiap apa kebaikan yang dilakukan oleh makhluk-Nya. Cuma kadang kala manusia tidak dapat memahami dan sempat menerima budi baik Tuhannya. Manusia adakalanya begitu gopoh dan rakus dalam mentafsir dan menilai sesuatu yang penuh berhikmat dan memerlukan ketajaman akal mentafsirnya.

Misalnya tidak siapa menduga bahawa kehilangan Ibrahim dari persada Pas diganti Allah dengan watak yang sebelum ini tidak terfikir oleh sesiapa yang mereka akan bertandang ke majlis Pas. Tetapi itulah yang berlaku hari ini apabila anak bekas Timbalan Perdana Menteri, Tamrim Ghafar dan Zaid Ibrahim menjadi tetamu istimewa Pas pada muktamar ke 56 ini yang berlangsung hari ini. Kedua mereka adalah tokoh hebat dalam Umno sebelum ini. Bahkan Tamrim pernah menjadi Exco Pergerakan Pemuda Umno dan masih lagi ahli Umno.

Kehadiran Tamrin dan Zaid ternyata mendapat perhatian umum. Keberadaan Zaid mungkin tidak hairan lagi sebab beliau sudah dipecat dari Umno dan kini menyertai PKR. Sebelum itu pun Zaid sudah pun berjinak-jinak dengan Tok Guru dan sudah mula membaca bunga sepatu MB itu dan juga melihat berapa lilitan serban MB itu. Tetapi Tamrim masih ahli Umno.

Kehadiran Tamrin itu menjadi tanda tanya. Apakah kehadiran beliau itu sebagai satu isyarat bahawa beliau sudah tidak yakin dengan Umno lagi? Kerana belum berlaku dalam sejarah pemimpin malahan ahli Umno yang ternama hadir dalam muktamar Pas. Kehadiran seperti itu dilihat songsang dan menyebabkan mereka yang hadir akan dipersoalkan oleh partinya.

Tengku Razaleigh Hamzah pernah hadir dalam majlis Pas. Misalnya dalam majlis penjelasan isu royalti minyak, Tengku Razaleigh berada atas pentas sama dengan pemimpin Pas. Tetapi Tengku Razaleigh tidak pernah menghadiri muktamar Pas semasa beliau masih menjadi ahli Umno. Kehadiran Tengku Razaleigh sebelum ini ialah sesudah beliau tidak menjadi ahli Umno.

Persoalan kini apakah Umno akan mengambil tindakan ke atas anak bekas Timbalan Perdana Menteri itu? Atau pun Umno akan membiarkan begitu saja. Sebelum ini Tamrin juga membuat kejutan apabila beliau muncul di atas pentas PKR pada pilihan raya kecil Hulu Selangor baru-baru ini. Penampilan beliau itu mengejutkan ramai pihak.

Atau apakah Umno membiarkan Tamrim terus dengan gelagaknya itu? Umno akan mengambil sikap tidak peduli di mana dengan itu aksi Tamrim itu akan mati begitu saja? Ataupun Umno akan bermesyuarat dan surat tunjuk sebab akan diambil terhadapnya tidak lama lagi.

Bagaimana pun jika dilihat dari sisi lain, kebebasan dan demokrasi, kedatangan Tamrim itu tidak menjadi kesalahan. Malahan kedatangan beliau itu dilihat sebagai boleh membuka suasana baru dalam dimensi politik orang Melayu. Dengan kehadiran itu membolehkan Tamrim mengenali bagaimana politik Pas dan suasana mereka bermesyuarat, di mana situasi dan kondisinya berbeza dengan apa yang berlaku pada perhimpunan agung Umno.

Tentu kalau Tamrim berkesempatan untuk mengeliling Putik tempat berlangsungnya muktamr itu beliau akan dapat menyaksikan bagaimana humblenya orang Pas. Bagaimana gigih dan sabarnya orang Pas dalam perjuangan. Mereka datang bukan diangkut dengan bas dan diupah duit seratus dua, tetapi mereka datang sendiri, datang dengan dipandu dan ditolak oleh semangat perjuangan Islam.

Mereka cukup simple dan mudah, datang dengan membawa sebidang tikar dan duduk di mana-mana saja untuk mengikut dan memerhati muktamar berkenaan. Mana-mana ada anak kecil dibawa dan digantungkan buai di bawah bayangan pokok dan mereka bersantai di situ. Itulah perjuangan Pas. Walaupun zaman berubah namun sikap, pembawaan dan komitmen mereka tetap sama.

Apakah keserdarhanaan dan jiwa hamba Pas itu menyebabkan Tamrim sudah tertarik dengan Pas?

Saya tidak setuju kalau Umno mengenakan tindakan ke atas Tamrim. Sebaliknya Umno akan penggil Tamrim dan mendapat maklum balas bagaimana cara dan stail Pas bermuktamar. Baik Najib Razak atau Muhyiddin Yassin akan dapat input secara real daripada wakilnya itu. Mudah-mudahan selepas Najib dan Muhyiddin mendengar penjelasan dan takruf dari Tamrim mereka akan insaf dan sedar serta mengetahui bentuk dan rupa perjuangan Pas sebenarnya.

Dan seelokknya pula selepas ini biarlah Umno mengundang pula pemimpin Pas untuk menjadi tetamu pada perhimpunan agungnya. Kalau ini dapat dilakukan dan berlaku, saya merasakan banyak masalah politiking orang Melayu akan dapat diselesaikan.

Bagaimana pun kita perhatinkan apakah nasib yang akan diterima Tamrim kelak. Apakah Umno tidak akan mengenakan apa-apa tindakan ke atasnya atau sebaliknya. Kalau Umno mengenakan tindakan disiplin ke atas Tamrim, jelas Umno jauh lagi untuk muncul menjadi sebuah parti yang demokratik dan terbuka dalam menerima sesuatu pembaharuan. Apapun kemunculan Tamrim di muktamar berkenaan ia tetap memberi kelabaan kepada Pas walaupun mungkin bagi Umno Tamrim adalah melukut di hujung gantang!

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks