Saran Wanita Sembahyang Jumaat : Satu Lagi Pembaharuan Nik Aziz

TERIMA kasih kepada Tok Guruku Nik Abdul Aziz Nik Mat kerana melontarkan satu cadangan yang bernas agar wanita juga turut mendirikan solat Jumaat. Mungkin cadangan beliau ini sesuatu yang anih dan mengejutkan banyak pihak di negara ini.

Cadangan ini sekali lagi menggambarkan pemikiran Nik Aziz jauh ke depan meninggalkan para ulama lain termasuk juga para Mufti. Menghairankan kita kenapa para ulama termasuk Mufti tidak ternampak apa yang dilihat oleh Nik Aziz?

Kehadiran wanita pada hari Jumaat bukan sesuatu yang memelitkan dan ia menjadi kebiasaan di negera-negera Islam lain. Tetapi fenomena ini satu perkara yang asing di Malaysia sehingga mungkin ada beranggapan cadangan Nik Aziz itu kurafat seperti mana ketegasan Nik Aziz menggunakan masjid untuk berpolitik.

Mereka yang menolak masjid dijadikan medan politik sudah tentu akan menolak cadangan berkenaan. Mereka yang sempit pemikiran akan mengira masjid hanya untuk lelaki saja kerana mereka tidak pernah melihat masjid digunakan oleh wanita secara meluas.

Beliau membuat saranan itu semasa berucap menyerahkan dan menerima derma untuk tabung pembinaan kompleks Masjid Datuttarbiyah di Wakaf Zin Bachok.

Katanya dengan siapnya kompleks terletak atas tanah satu ekar bernilai RM2 juta itu nanti memberi ruang unutuk wanita sama-sama mendirikan solat Jumaat. Di mana ruang bawah boleh digunakan oleh wanita.

Mungkin ada sebahagian dari umat Islam sendiri sebelum ini terkeliru apakah wanita boleh atau tidak untuk mendirikan solat Jumaat. Apabila Nik Aziz membuat cadangan itu kekeliruan mengenai fungsi itu akan terjawab. Sudah tentu ada mereka yang selalu prejudis dengan fatwa atau pandangan luar biasa Nik Aziz mengenai sesuatu khasnya dalam aspek agama mula membelek buku telefon untuk bertanyakan ustaz, ulama dan Mufti mengenai saranan Nik Aziz itu.

Kepada saya saranan itu mengesahkan lagi betapa progresif dan dinamiknya pandangan Nik Aziz terhadap agama. Cadangan itu akan merombak faham kolot bahawa wanita itu tidak perlu di bawah ke tengah masjid. Inilah kehebatan beliau berani melakukan perubahan. Mudah-mudahan dengan bermulanya wanita ikut mendirikan solat di negara ini, wanita tidak lagi tertinggal untuk mendapat apa-apa pesanan, amanat dan wasiat yang disalurkan menerusi khutbah. Dengan itu juga masjid akan menjadi lebih makmur dan meriah lagi.

Golongan wanita termasuk pertubuhan wanita, NGO wanita dan sebagai seharusnya mengalu-alukan pandangan Nik Aziz dengan baik. Mereka perlu mengambil kesempatan untuk ikut sama memanfaatkan sepenuhnya masjid sebagai tempat berbincang hal-hal ilmu dan jangan lagi melihatkan masjid hanya sebagai tempat untuk mendirikan solat saja.

Bermula dengan kebebasan untuk sama-sama mendirikan solat Jumaat ini lah juga memberi peluang wanita terus memartabtkan kedudukan mereka di mata dunia.

Apakah selepas ini ada pendapat yang menyanggah pandangan Nik Aziz? Sama-sama kita tunggu. Saya rasakan pasti ada yang akan mempertikaikan cadangan itu. Sekali lagi terima kaish kepada Nik Aziz atas saranan berkenaan.
MSO

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks