Tentera serang kediaman Presiden Nigeria


Haji Atiku Abubakar (Turakin Adamawa), Wakil Presiden Nigeria sejak tahun 1999. Ia berasal dari Negara bagian Adamawa dan anggota dari Partai Demokrat Rakyat (PDR) hingga dipecat pada 2006. Saat ini ia tetap menjabat sebagai wakil presiden, namun partainya dialihkan ke Partai Kongres Aksi.

NIAMEY 19 Feb. – Tentera bersenjata menyerang istana Presiden Nigeria petang semalam dan menurut saksi keberadaan Presiden kini tidak diketahui selepas berlaku tembakan bertubi-tubi.

Keganasan berlaku hanya beberapa bulan selepas referendum yang membenarkan Presiden Mamadou Tandja terus memerintah untuk beberapa tahun lagi melebihi limit Perlembagaan di negara Afrika Barat ini.

Pemandu istana, Moussa Mounkaila memberitahu The Associated Press, serangan berlaku ketika menteri-menteri kerajaan mengadakan mesyuarat di istana Presiden.

Seorang wartawan yang bekerja di tempat tersebut, Traore Amadou berkata, mereka kini tidak mengetahui di mana keberadaan Presiden.

Pegawai kerajaan enggan mengulas berhubung insiden tersebut. Radio milik negara juga tidak melaporkan perkembangan situasi itu dalam laporan mereka petang semalam. – AP

0 comments:

 
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks