Khir Toyo Sangka Orang Semua Busuk Macam Dia



Khalid sengaja tunjuk baik"

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo berkata, terpulang kepada Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mahu menerima insentif sebagai Pengerusi Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

Beliau yang juga bekas Menteri Besar berkata, Abdul Khalid sepatutnya mengarahkan Pengurus Besar PKNS, Othman Omar meletak jawatan sekiranya tidak bersetuju dengan pemberian insentif berkenaan.

Ini katanya, Othman merupakan individu yang bertanggungjawab mengeluarkan insentif tersebut.

“Kalau dia (Khalid) tak setuju, pecat saja Pengurus Besar PKNS kerana dia yang keluarkan cek. Dia sengaja tunjuk baik kononnya pimpinan terdahulu mengamalkan pemberian insentif ini.

“Sebenarnya, bila PKNS mendapat untung ia akan beri bonus kepada pengerusi, timbalannya dan ahli lembaga pengarah serta semua pegawainya,” katanya ketika ditemui pada majlis berbuka puasa bersama media, di sini semalam.

Katanya, pemberian insentif itu bukan perkara baru dan dilakukan oleh mana-mana syarikat yang menerima keuntungan.

Beliau berkata, pemberian insentif itu telah dimulakan sejak pimpinan Datuk Harun Idris lagi.

“Pemberian bonus ini bukan satu perkara yang baru. Ia telah dilakukan sejak awal penubuhan PKNS lagi.

“Saya fikir Khalid mahu tunjukkan kepada semua orang bahawa dia merupakan seorang individu yang baik,” katanya.

Kata Mohamad Khir lagi, Abdul khalid yang pernah menjadi pengerusi kepada GLC sebelum dilantik menjadi Menteri Besar pernah menerima insentif berkenaan.

“Dia pernah menerima pemberian insentif serupa semasa menjadi pengerusi Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Guthrie Berhad.

“Tetapi kenapa bila menjadi Menteri Besar dia berpura-pura terkejut dan enggan menerima pemberian insentif daripada PKNS itu,” katanya. -SH


Lebih Baik Diam Khir Toyo

Khir Toyo sebaiknya berdiam diri saja kerana dakwaan yang ditimbulkannya terhadap pentadbiran Selangor hanya akan memakan diri sendiri, kata setiausaha politik kepada menteri besar Selangor, Faekah Husin. Faekah mendakwa banyak masalah yang berlaku di negeri itu pada masa sekarang sebenarnya berpunca daripada keputusan yang dibuat sewaktu pentadbiran Khir Toyo.

Faekah memberi contoh, keadaan itu boleh dilihat dalam isu melibatkan pembahagian tanah kepada peneroka di sebuah tanah rancangan di Bandar Alam Perdana, Kuala Selangor. Jelasnya, peneroka berkenaan telah memohon untuk mendapatkan geran kecil bagi tanah seluas antara 60 hingga 120 ekar itu. Bagaimanapun, terdapat beberapa individu yang mengemukakan injunksi di mahkamah bagi menghalang geran berkenaan dikeluarkan.

"Di sinilah bermula komen-komen negatif itu. Jadi kerajaan negeri kena jawab dan cari apakah punca masalah sebenar," katanya lagi. Tambahnya, beliau telah membuat siasatan dan terkejut apabila mendapati terdapat antara pemilik tanah tersebut merupakan pemimpin Umno di negeri itu. "Sangat malang apabila saya terjumpa beberapa nama. Doktor gigi pun ada yang jadi peneroka Felda," katanya yang telah menyiasat nama pemilik tanah berkenaan.

Beliau juga mendedahkan mengenai amalan pemberian bonus oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) kepada menteri besar."Tidak hairanlah isu bonus menjadi fokus apabila kita timbulkan isu kecurian pasir," kata Faekah lagi dalam satu temubual dengan Malaysiakini semalam. Katanya, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebelum ini berang apabila diberitahu bahawa beliau diberi bayaran sebanyak RM135,000 oleh syarikat milik kerajaan negeri itu.

Faekah berkata, beliau kemudiannya diarahkan oleh Khalid untuk menyiasat siapakah yang memberi arahan untuk meluluskan bayaran berkenaan dan apakah prosedur yang telibat. Faekah kemudiannya berkata, beliau telah menghubungi pegawai kewangan PKNS yang menjelaskan bahawa pemberian bonus kepada menteri besar merupakan amalan biasa sejak pentadbiran terdahulu. "Sebab itu saya kata, kalau saya jadi Khir Toyo saya akan berdiam diri sahaja," kata Faekah lagi. -MK


Ulasan GB

Khir Toyo ingat semua orang busuk macam dia. Yang busuk hanyalah MB dan KM dari BN. MB dari PR tak buat kerja macam tu.

Itu baru dari satu anak syarikat Khir Toyo dah dapat RM135,000. Belum lagi anak-anak syarikat yang lain. Silap gaya duit bonus jer berjuta nilainya. Yang bodoh yang bebal hanyalah ahli-ahli UMNO kampungan yang dapat RM50 - RM60 yang disuruh sokong pemimpin macam Khir Toyo.

Berapa banyak sebenarnya Khir Toyo dah mentekedarah wang rakyat negeri Selangor sewaktu beliau menjadi MB? Hanya Allah juga yang Maha Tahu.

Pakatan Rakyat dah buat beratus aduan polis dan SPRM. SPRM serah kepada Peguam Negara yang cuba untuk cover-up kes Khir Toyo dengan Disney Landnya dahulu. Bila dikatakan mereka lembu-lemmbu UMNO, mereka melenting. Dan sememangnya mereka lembu-lembu UMNO.

Kelembuan dan kejahatan SPRM satu hari akan tetap terbongkar juga.

Tunggu, kebenaran akan tetap muncul. Peguam Negara akan terhumban juga nanti paling tidak ke penjara. Kalau mereka berani terus pertahankan kerajaan UMNO BN korup yang sedia ada. Saya beri amaran, jangan lawan arus kebangkitan rakyat.

Happy ending hanya untuk yang baik-baik, yang jahat, yang celaka, yang lembu akan terima balasannya. Itu sunnatullah!

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks