Antara 2K- Siapa lebih kemaruk??



Eh... eh... rupa-rupanya selama ini mereka dapat bonus selaku Pengerusi PKNS. Bukan RM500 seperti yang kerajaan bagi pada kaki tangan awamnya, tetapi RM100 ribu..... Fuualaaamaakk!! Banyak tu....

Masa dedulu.... masa era Khir Toyo, dia dapat duit sebanyak tu, dia sapu. Tak hesitate langsung... Rezeki jatuh ke riba, rembat pi la!! But I wonder.... siapa yang punya cadangan untuk beri bonus yang sebegitu banyak kepada Pengerusinya??

Dengar cerita... ia sudah berlaku zaman Khir Toyo lagi... Sebelum tu ada ke?? Whatever ler.... The bottom line is.... amalan tersebut bermula masa era pemerintahan UMNO/BN. Oh... Itu rupanya, salah satu cara orang nombor satu negeri, rembat duit rakyat. Patutler... MB-MB UMNO, ni kaya-kaya belaka. Lepas tak jadi MB pun boleh lagi hidup macam raja. Fuuhh... makan tak habis beb!! 7 keturunan pun tak habis makan.

Itu dulu... tetapi amalan rembat duit rakyat seperti ini menimbulkan kezutan kepada MB Pakatan Rakyat. Sebagai seorang pemimpin rakyat yang tahu akan keperitan hidup rakyat marhaen... dia tak sampai hati nak ambil duit rakyat yang dijenamakan semula dengan nama bonus kepada Pengerusi. Inilah dia pemimpin rakyat yang berjiwa rakyat dan yang mendahulukan rakyat.

Since, kita dah sentuh pasal mendahulukan rakyat, ada satu perkara yang terlintas di fikiran aku. Actually dah lama dah..... tapi aku nak sebut hari ini. Ia ada kaitan dengan slogan dan konsep 1Malaysia.... Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan.

Well.... itu slogan pentadbiran Najib tetapi kalau kita amati betul-betul, pengisiannya tidak dipraktikkan oleh mereka. Sebab.... sememangnya ia dicipta untuk retorik semata-mata. Banyak tindak tanduk mereka tidak menepati aspirasi 1Malaysia. Sebab itu, ramai yang berpandangan they're bullshitting us!!

Ironisnya.... para pemimpin Pakatan Rakyat pulak yang banyak bertindak selaras dengan aspirasi yang tersirat dalam konsep 1 Malaysia. Itu.... pada aku tak menghairankan, kerana landasan perjuangan kita berteraskan kepentingan rakyat. Rakyat untuk rakyat!! Sebab itu... pengorbanan para pemimpin juga adalah demi rakyat. Rakyat sentiasa di hati mereka.

Ini terbukti.... apabila Khalid Ibrahim telah menolak bonus RM100 ribu dan mahu wang tersebut dikembalikan semula kepada rakyat dan mahu amalan ini dikaji semula dengan penyediaan satu garis panduan tentang pemberian insentif seumpama ini kepada para pemimpin. Baca sini.

Bravo Khalid Ibrahim.!! You're a true pemimpin rakyat!!

So.... siapa yang lebih kemarukkan duit rakyat?? UMNO/BN atau Pakatan Rakyat?? Khalid atau Khir??

0 comments:

 
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks