Mason-Mason Melayu



Dalam siri yang lepas telah diterangkan tentang senario yang terdapat di dalam medan pertempuran,sebagai mukaddimah kepada semua pejuang Islam tidak kira dari mana-mana organisasi sekali pun;Pas,ABIM,JIM,Tabligh dan sebagainya.Kekeliruan Wahabi dan bahaya fahaman Syiah juga telah diterangkan secara sepintas lalu.Kini kita menyorot lebih mendalam lagi apa yang ada di dalam medan pertempuran itu,di mana setiap pemainnya beraksi.




Dr. Mahathir adalah contoh seorang negarawan.Beliau bukan sekadar ahli politik.Dr. Mahathir (Tun) adalah 'a statesman' bukan sekadar 'a politician' tambahan pula seorang doktor biasa.Dr. Mahathir bijak 'memakai' jawatan Perdana Menterinya.Walaupun menghadapi saat-saat sukar untuk ke puncak terutamanya ketika mengalami konflik dengan Tunku Abdul Rahman,nampaknya harga mahal yang dibayar Dr. Mahathir untuk kerusi Perdana Menteri Malaysia amat berbaloi.Bak kata pepatah,alah membeli menang memakai.

Dr, Mahathir adalah seorang 'diktator'.Ini tidak boleh dinafikan.Semua orang tahu sikap 'tegas' Dr. Mahathir.Namun,Dr. Mahathir adalah contoh seorang diktator yang berperisa kemelayuan.Kediktatoran Dr. Mahathir ada 'style' yang tidak akan kita jumpa pada mana-mana diktator dunia yang lain.Periksalah Fidel Castro.Kajilah Muammar Gaddafi.Tanyalah pada Pol Pot.Anda tidak akan jumpa seorang diktator versi Dr. Mahathir.Seorang diktator Melayu yang aneh.





"Dell'arte della guerra"



cuba kau tanya Faisal Tehrani
apa maksud Syiah Imamiah
nanti dia menyergah
"ayuh...menangislah...menangislah!"
cuba kau tanya Teresa Kok
apa maksud Keistimewaan Orang Melayu
perlahan-lahan dia menyebut
"dua biji telur dan sedikit kuah..."

tanya pada Dr. Asri
Apa makna Wahabi
jangan pula keluar istilah
'mystery'
ini bukan mainan jargon-jargon
ini masa depan bangsa
apa Faisal Tehrani kata?

Bahasa Politik

siapa Voltaire?
siapa Jean Jacques Rousseau?
Mereka tidak faham apa itu

Dilema Melayu

ini bahasa politik
universalnya adalah

mencucuk jarum sendiri



SEorang penulis Itali,yang juga seorang negarawan dan ahli politik telah menuliskan di dalam sebuah karyanya yang terkenal di kalangan ahli politik dunia terutama diktator-diktator,tentang kecerdikan.Beliau menulis,"kaedah pertama untuk menimbangkan kecerdikan seorang pemerintah ialah dengan melihat siapa yang berada di sekeliling dia".

Ini ada benarnya,kerana adakalanya seorang pemimpin yang berkaliber dan berbakat boleh jatuh kerana sahabat-sahabatnya.JIka pemimpin itu amat rapat dengan isterinya atau teman wanitanya,maka perempuan tadi juga berupaya menaikkannya atau menjatuhkannya hingga jatuh tersepuk dan diinjak-injak hina.Para penyokong yang zahirnya menyokong dan menjulang pemimpin itu,pada masa yang sama boleh menjatuhkannya berdebab di atas jalan raya.Pemimpin yang bodoh apabila dikelilingi manusia-manusia yang cerdik,maka kemungkinan besar dia akan nampak cerdik.Pemimpin yang cerdik namun para pembantunya kesemuanya adalah manusia dungu dan biol,cenderung 'membiolkan' pemimpin itu mencapai tahap biola dan dia akan nampak bodoh.Ini berlainan pula dengan kes para pelajar dalam satu bilik darjah.Pelajar yang pintar apabila duduk bersama-sama pelajar-pelajar dungu,ini akan menyerlahkan lagi kepintarannya.Begitu juga pelajar yang dungu apabila sekelas dengan para pelajar pintar,ini akan membogelkan lagi kedunguan dan kelembapannya.

Namun dari segi sosial,hukumnya terbalik.

Ini yang terjadi kepada Pas.Setelah bertahun-tahun berjuang di arena politik,Pas nampaknya amat sukar untuk bernafas di dalam kotak undi berbanding pesaing utamanya yang bukan sahaja duduk selesa di dalam kotak undi,malah boleh 'kenyang memakan' kertas-kertas undi tersebut.Bertahun-tahun Pas dan DAP berjuang secara berasingan dan cara ini nampaknya seolah-olah hidup segan mati tak mahu.Berhadapan dengan era Mahathir (1981-2003) yang memakan masa 22 tahun adalah detik-detik yang teramat sukar dengan polisi Mahathir yang bijak mengawal media dan keunikan sikap diktatornya.

0 comments:

 
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks