Israel: Parlimen digesa bincang usul, DAP syor sidang khas




KUALA LUMPUR, 31 Mei — Majlis Perundingan Melayu (MPM) menggesa kerajaan memanggil sidang khas Parlimen bagi membincangkan tindakan ketenteraan terbaru Israel hari ini, yang menyerang konvoi misi kemanusiaan menyebabkan hampir 16 orang terbunuh.

Ibrahim mahu isu serangan Israel sebagai usul pertama untuk dibincangkan di Parliamen.
Dalam pada itu, DAP pula menggesa persidangan khas melibatkan pelbagai pihak diadakan dengan segera bagi membincangkan tindakan Israel yang disifatkan sebagai zalim. Mengulas lanjut pendirian mereka, Datuk Ibrahim Ali berkata, sekiranya tidak dapat mengadakan sidang khas, MPM mahu sidang Parlimen yang bermula Isnin ini menjadikan isu serangan Israel hari ini sebagai usul pertama untuk dibincangkan.
Permintaan itu juga dikemukakan oleh PAS hari ini.
“Saya sebagai Ahli Parlimen Bebas boleh membawa usul ini, tetapi biar kerajaan yang membawa usul ini, dan saya mahu ia dijadikan sebagai usul pertama sidang Parlimen kali ini,” kata Ibrahim selepas mempengerusikan mesyuarat tergempar MPM di sini hari ini.
Sidang Dewan Rakyat akan bermula Isnin ini.
Hari ini, rakyat Malaysia tanpa mengira fahaman politik mengutuk serangan Israel terhadap kapal Freedom Flotilla, yang turut membawa rakyat Malaysia, menuju Gaza dengan membawa bantuan kemanusiaan untuk rakyat Palestin.
Hampir 16 orang dilaporkan dan kira-kira 30 orang terbunuh dalam serangan terbaru Israel ini.
Konvoi kapal Freedom Flotilla dalam perjalanan membawa lebih 10,000 tan bekalan bantuan kemanusiaan ke Gaza.
Konvoi yang mula berlayar dari Cyprus semalam itu terdiri dari lebih 700 aktivis kemanusiaan pro-Palestin termasuklah seorang pemenang anugerah Nobel serta beberapa ahli politik dari negara-negara Eropah.
Laporan juga menyatakan bahawa terdapat dua orang warga Malaysia, Ashwad Ismail dan Shamsul Kamal Latip dari Astro Awani di atas kapal utama konvoi, Mavi Marmara yang diserbu oleh tentera Israel.
Difahamkan Ahli Parlimen Parit Nizar Zakaria juga menyertai misi kemanusiaan itu.
ADUN Meru Dr Abd Rani Osman yang dilaporkan menyertai misi kemanusiaan sebelum ini berada di Istanbul, Turki untuk menyertai seminar, kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar.
Jurucakap Gerakan Pembebasan Gaza yang menganjurkan Freedom Flotilla ini melaporkan bahawa tentera Israel tanpa provokasi terus menembak beberapa individu sejurus selepas menyerbu kapal tersebut.
MPM akan mengadakan perhimpunan aman di Kedutaan Amerika Syarikat (AS) di sini.
Ibrahim yang juga Presiden Perkasa akan menyerahkan memorandum bantahan kepada AS agar mendesak Israel menghentikan serangan ke atas misi keamanan.
Perhimpunan itu akan diadakan pada pukul 11 pagi.
“Tindakan Israel adalah tindakan biadap, berlaku kematian, ada kecederaan... tindakan ini tidak boleh dimaafkan, tindakan bangsa bersifat binatang yang berterusan.
“Misi bantuan bekalan kemanusiaan ini dilakukan secara terbuka, bukan sesuatu rahsia tetapi diserang. Ini perlu dikutuk,” katanya.
Sehubungan itu kata beliau, majlis solat hajat dan tahlil akan diadakan di Masjid Kampung Baru esok.
“Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad juga kemungkinan akan hadir bersama pada majlis solat dan tahlil ini,” kata Ibrahim yang juga anggota jawatankuasa penaja MPM.
Dalam pada itu, Penasihat DAP Lim Kit Siang (gambar) berkata, persidangan melibatkan semua parti politik perlu diadakan untuk menguruk tindakan Israel.
“Tiada alasan sama sekali bagi Israel untuk menggunakan kekerasan ke atas misi kemanusiaan, yang mana ia dengan jelas bertentangan dengan undang-undang antarabangsa di perairan antarabangsa.
“Ia satu tragedi di mana nyawa rakyat Malaysia juga hampir hilang,” katanya.
Lim yang juga anggota Dewan Rakyat berkata, persidangan pelbagai parti ini harus diadakan dalam tempoh 24 jam untuk melahirkan kemarahan rakyat Malaysia tanpa mengira kaum, agama dan ikatan politik.
Pada sidang media di sini hari ini, Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub berkata, partinya juga akan menyerahkan memorandum kepada Kedutaan AS di sini tengah hari esok.
Katanya, PAS juga bercadang untuk mengadakan perhimpunan melibatkan semua lapisan masyarakat tanpa mengira kaum dan agama esok.
Selain itu, beliau yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian akan menulis kepada Speaker Dewan Rakyat meminta agar perkara itu dibincangkan di Parlimen Isnin ini.

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks