Najib Tipu Peneroka Soal Belanja Tanam Semula



Sesuatu yang amat menarik untuk diperkatakan ialah dalam sedar atau tidak, angka-angka dijadikan bahawa "lawak" untuk Najib menipu para peneroka di Sungkai. Sama ada dia sedar apa yang diucapkannya itu kita tidak pasti. Namun, apa yang jelas Najib telah sewenang-wenangnya mengelirukan rakyat tentang duit-duit Felda yang digunakan itu sebenarnya. Dalam sidang media di lobi parlimen sebelum ini juga, Ahmad Maslan mendedahkan bahawa RM2 bilion wang dibelanjakan untuk tanaman semula. Biar pun jawapan itu mengelirukan kerana semua peneroka telah dibuat caruman RM40 sebulan sejak 30 tahun lalu sebagai "tabung tanaman semula". Makanya purata setiap peneroka mempunyai RM17,000 untuk digunakan bagi tujuan tersebut. Makananya kenapa RM2 bilion itu digunakan pula?. Bukankan ini menjadi kemusykilan kepada sebahagian besar peneroka?. Mana datangnya duit RM2 bilion itu?. Apakah ia sekadar tempelan untuk menunjukkan itu yang dibelanjakan oleh Felda atas menyusutnya rizat tunai sebanyak RM2.7 bilion itu?. Mungkin juga ia ada kebenaran, sedangkan hakikatnya jauh sama sekali. Semua orang boleh bercerita kepada rakyat tentang berapa wang yang digunakan untuk menolong rakyat. Namun bukti jelas angka itu hanya direka cipta untuk menyedapkan halwa telingan peneroka mendengarnya. Akhirnya, bagai ditakdirkan maka Najib telah mencipta satu lagi angka baru untuk tujuan tanaman semula ketika berucap di Sungkai baru-baru ini. Antara lain kata Najib, Felda juga telah membelanjakan RM2.4 bilion untuk tanaman semula. "Kalau pokok dah tua mana nak keluar buah (sawit) atau susu (getah)," katanya. Inilah bukti pembohongan yang nyata dilakukan oleh Najib dan Ahmad Maslan untuk menutup kelemahan yang ada sebenarnya. Mereka mencipta angka-angka tertentu bagi membuktikan kononnya wang tersebut dibelanjakan ke jalan yang benar. Padahal, entah ke mana perginya wang itu pun kita tidak tahu. Bukan mahu menfitnah atau menuduh yang bukan-bukan. Tetapi itulah hakikatnya.

[Najib boleh berbangga mengatakan itu dan ini ketika melancarkan Hari Peneroka di Sungkai baru-baru ini. Namun, beliau juga harus sedar bukan semua peneroka boleh tertipu dengan kenyataannya itu. Felda dizaman Tun Razak memang jelas berhasrat untuk membela nasib rakyat terutamanya orang-orang Melayu. Namun, sejak Najib bertanggungjawab terhadap Felda maka berbagai idea mengarut telah diperkenalkan termasuk menutup peluang generasi kedua untuk menyertai Felda lagi. Beliau menjadikan Felda sebagai bisnes korporat dengan menggunakan duit penerokan sewenang-wenangnya. Felda Plantations diwujudkan untuk membolehkan agensi itu menjadi seperti estet dan bukan lagi tanah rancangan seperti diilhamkan oleh arwah bapanya dulu. Itu belum termasuk Felda Technoplant yang banyak menipu serta menindas peneroka. Kini penerokan terhimpit antara jasa ayahnya dengan penipuan yang dilakukan. Justeru itulah mereka terus memberontak sekarang ini].

PDO.

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks