Dr. Ahmad Zahid Hamidi? he..he..he..buat malu pemegang Ph D aje....!!





Kematangan Zahid Jawab Isu Scorpene Jadi Tandatanya

Menurut Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi isu pembelian kapal selam Scorpene tidak perlu di bawa kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana pembelian kapal selam itu dibuat mengikut prosedur yang sepatutnya.

Malah kos pembelian kapal selam buatan Perancis bernilai kira-kira Euro1 bilion pada tahun 2002 itu mendapat kelulusan Kementerian Kewangan.

Sepertimana dilaporkan Bernama, ketika mengulas mengenai pembelian kapal selam itu yang dilaporkan oleh sesetengah media membabitkan pembayaran komisen bernilai kira-kira Euro114 juta kepada sebuah syarikat di Malaysia.

"Pembelian dibuat mengikut apa yang ditetapkan prosedur, semua langkah diikuti sebaik-baiknya," kata Ahmad Zahid baru-baru ini.

Jawapan Ahmad Zahid menggambarkan sikap tidak matang sebagai seorang Menteri yang sepatutnya peka dengan kegelisahan dan suara rakyat yang prihatin dengan isu rasuah membabitkan wang rakyat.

Kita mengharapkan kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Razak yang mengaku ‘mendahulukan rakyat dan mengutamakan prestasi’ supaya ‘buat serupa cakap’ dan bukan ‘cakap tak serupa bikin’.

Adakah Ahmad Zahid mengharapkan rakyat akan menarik nafas lega mendengar kenyataan beliau mengenai kes kapal selam tak menyelam itu?

Kita ingin melihat sikap yang lebih telus, matang dan profesional daripada Menteri Pertahanan jika benar segalanya mengikut prosedur dan tiada ‘hanky panky’ dalam pembelian luar biasa yang menarik perhatian satu dunia itu.

Apa yang ditakutkan beliau jika tiada apa yang ingin disorokkan daripada SPRM dan rakyat 1Malaysia?

Ulasan GB

Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, begitulah sebutan namanya sekarang. Oh, dah ada Ph D, kurniaan UPM walaupun ada di kalangan akademis amat meragui kurniaan tersebut.

Namun yang terserlah mentaliti, sikap dan pertuturannya tidak melambang beliau seorang yang mempunyai Ph D.

GB masih ingat di suatu masa seorang Datuk Bandar bernama Datuk Elyas Omar yang menggunakan "Dr." dipangkal namanya sedangkan beliau bukan seorang pemegang Ph D ataupun seorang bekas pelajar perubatan.

Akhirnya terbongkar, memang sahih beliau tidak ada ijazah berkenaan, maka diarahkan beliau menanggalkan gelaran itu daripada namanya. Mujur ada pangkat Datuk, jadi ramai tak perasan mengenai ketiadaan sebutan Dr lagi pada namanya.

Begitulah, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan cuma ada diploma dan bukan ijazah Sarjana Muda Undang-undang. Musa Hassan didakwa memberikan pengakuan palsu berhubung kelayakannya pada perbicaraan kes rasuah Anwar Ibrahim pada tahun 1998.

Menurut laporan polis yang dibuat oleh peguam Anwar, R Sivarasa, Musa, pegawai penyiasat dalam kes itu memberitahu mahkamah ketika itu bahawa dia mempunyai ijazah sarjana muda dalam undang-undang.

Bagaimanapun, dalam satu lagi perbicaraan yang membabitkan kes rasuah bekas Pengarah Sisatan Jenayah Perdagangan, Bukit Aman, Ramli Yusuff pada tahun 2009, Musa memberitahu mahkamah dia memiliki “diploma dalam undang-undang dan pengajian pengurusan”.

“KPN telah memberikan kenyataan palsu dengan mengatakan dia memiliki ijazah undang-undang ketika disoal balas dalam kes Anwar, sedangkan hakikatnya dia hanya mempunyai diploma dalam undang-undang,” kata Sivarasa.

Itu sebab kita lihat mentaliti, tindakan dan pertuturannya tak sampai ke darjat yang didakwanya.

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks