Rakyat Malaysia kutuk serangan Israel, desak PBB bertindak




KUALA LUMPUR, 31 Mei — Rakyat Malaysia tanpa mengira fahaman politik hari ini mengutuk serangan Israel terhadap kapal Freedom Flotilla, yang turut membawa rakyat Malaysia, menuju Gaza dengan membawa bantuan kemanusiaan untuk rakyat Palestin.
PAS, salah satu komponen Pakatan Rakyat menggesa Majlis Keselamatan dan seluruh anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) agar membuat keputusan untuk menyerang Israel.
“Mungkin orang akan menganggap bahawa kenyataan saya ini satu kenyataan yang keras, tetapi saya anggap bahawa kenyataan ini satu tindakan sangat wajar kalau berdasarkan kepada tindakan yang telah dilakukan oleh Israel terhadap kapal yang membawa bantuan misi kemanusiaan untuk masyarakat di Gaza sendiri,” kata naib presiden PAS Datuk Mahfuz Omar (gambar) pada siding media di sini petang ini.
Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena menambah, “ini merupakan 'wake-up call' untuk bertindak, bukan untuk kutukan.”
Kecaman yang sama dikeluarkan oleh Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Latheefa Koya, yang antara lain meminta masyarakat antarabangsa turut mengecam tindakan terhadap Israel.
Kata beliau, pembunuhan sehingga 16 orang dan kecederaan kepada yang lain di atas kapal-kapal ini adalah kejam, salah sama sekali dan tiada justifikasi di bawah undang-undang antarabangsa.
Dalam pada itu, Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin berkata, pergerakan tersebut juga mengecam sekeras-kerasnya serangan tentera rejim Israel ke atas konvoi kapal Freedom Flotilla yang dalam perjalanan membawa lebih 10,000 tan bekalan bantuan kemanusiaan ke Gaza.
Konvoi yang mula berlayar dari Cyprus semalam itu terdiri dari lebih 700 aktivis kemanusiaan pro-Palestin termasuklah seorang pemenang anugerah Nobel serta beberapa ahli politik dari negara-negara Eropah.
Laporan juga menyatakan bahawa terdapat dua orang warga Malaysia, Ashwad Ismail dan Shamsul Kamal Latip dari Astro Awani di atas kapal utama konvoi, Mavi Marmara yang diserbu oleh tentera Israel.
“Jurucakap Gerakan Pembebasan Gaza yang menganjurkan Freedom Flotilla ini melaporkan bahawa tentera Israel tanpa provokasi terus menembak beberapa individu sejurus selepas menyerbu kapal tersebut.
“Dianggarkan seramai 16 orang terbunuh manakala lebih kurang 30 lagi cedera akibat tindakan kejam tentera Israel terhadap manusia yang tidak bersenjata. Setakat ini identiti mangsa belum dapat dikenal pasti,” katanya.
Ahli Parlimen Rembau ini menambah sudah hampir pasti Israel akan menggunakan alasan keselamatan untuk mempertahankan tindakan zalim tenteranya, tetapi ia bukan satu alasan yang boleh diterima sama sekali.
“Mana mungkin mereka yang mengikuti konvoi ini dianggap sebagai membawa ancaman kepada keselamatan Israel, sedangkan niat mereka hanyalah untuk menjayakan misi kemanusiaan untuk penduduk Gaza yang sudah lama merana di bawah sekatan ekonomi Israel,” katanya lagi.
Di bawah sekatan ekonomi ini, Israel hanya membenarkan 15,000 tan bantuan kemanusiaan seminggu ke Gaza sedangkan PBB menganggarkan bahawa bantuan ini tidak sampai suku jumlah yang diperlukan oleh penduduk Gaza.
“Apa yang lebih mengejutkan lagi, pembunuhan kejam ini dilakukan di perairan antarabangsa, lebih kurang 65 kilometer dari persisiran Gaza, di mana tentera Israel tiada langsung hak kedaulatan untuk menyerang konvoi kapal tersebut.
“Tindakan ini ternyata melanggar peraturan antarabangsa lantas membuktikan sekali lagi bahawa rejim Israel adalah satu rejim zalim laknatullah yang langsung tidak menghormati undang-undang,” katanya.
Oleh itu, tambah beliau, Pemuda Umno berharap masyarakat antarabangsa akan bersatu mengutuk serangan ini atas prinsip kemanusiaan sejagat.
“Insiden ini juga merupakan satu ujian kepada kuasa-kuasa besar dunia terutamanya Amerika Syarikat di bawah Presiden Barack Obama yang sebelum ini menjanjikan pembaharuan dasar luar yang lebih adil kepada umat Islam.
“Sudah tiba masa beliau mengotakan janjinya kepada dunia dengan tidak lagi menyelindungi keganasan sekutunya seperti mana presiden-presiden sebelum ini.
“Pemuda Umno juga menggesa Kerajaan Malaysia melalui Kementeri Luar bersama rakan-rakan luar yang lain untuk segera mendesak Majlis Keselamatan PBB mengambil tindakan sekeras-kerasnya terhadap Israel,” kata beliau.
Sehubungan itu, beliau berkata, Pemuda Umno menyeru seluruh rakyat Malaysia supaya dapat bersama-sama mendoakan keselamatan dan kesejahteraan kesemua individu yang menyertai konvoi tersebut, terutamanya Ashwad dan Shamsul agar dapat pulang ke pangkuan keluarga masing-masing.
Dalam pada itu, Majlis Perundingan Melayu (MPM) juga mengutuk tindakan Israel ke atas konvoi yang membawa bekalan bantuan kepada rakyat Palestin.
Mewakili MPM, Datuk Ibrahim Ali berkata pihaknya akan mengadakan perhimpunan aman di Kedutaan Amerika Syarikat (AS) di sini.
Ibrahim yang juga Presiden Perkasa akan menyerahkan memorandum bantahan kepada AS agar mendesak Israel menghentikan serangan ke atas misi keamanan.
Perhimpunan itu akan diadakan pada pukul 11 pagi.
“Tindakan Israel adalah tindakan biadap, berlaku kematian, ada kecederaan... tindakan ini tidak boleh dimaafkan, tindakan bangsa bersifat binatang yang berterusan.
“Misi bantuan bekalan kemanusiaan ini dilakukan secara terbuka, bukan sesuatu rahsia tetapi diserang. Ini perlu dikutuk,” katanya.
Sehubungan itu kata beliau, majlis solat hajat dan tahlil akan diadakan di Masjid Kampung Baru di sini.
“Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad juga kemungkinan akan hadir bersama pada majlis solat dan tahlil ini,” kata Ahli Parlimen Bebas Pasir Mas ini, yang juga anggota jawatankuasa penaja MPM.
Perkara itu diputuskan pada mesyuarat tergempar MPM yang diadakan di Kelab Sultan Sulaiman petang ini.

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks