Najib Diperbodohkan KPN dan Peguam Negara




Mantan Ketua Menteri Sabah Datuk Yong Teck Lee menggesa Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan meletak jawatan memandangkan beliau tidak lagi layak memegang jawatan tersebut.

Gesaan itu dibuat berhubung kenyataan Musa yang menggugut untuk menarik balik anggota polis daripada berkawal di jalan raya selepas insiden remaja berusia 14 tahun, Aminulrasyid Amzah yang mati ditembak polis di Shah Alam pada Isnin lepas.

Yong yang juga merupakan Presiden Parti Progresif Rakyat Sabah (SAPP) turut menyelar kenyataan Musa yang dianggap sebagai tidak bertangungjawab.

Menurut laman portal berita freemalaysiatoday, Yong dipetik sebagai berkata sikap angkuh Musa akan memberikan nama buruk erhadap pasukan polis.

"Ianya selepas beliau mengancam untuk tidak menguatkuasa undang-undang dan tindakan beliau itu boleh menyebabkan rakyat akan hilang keyakinan terhadap keseluruhan pasukan polis,

"Beliau harus meletak jawatan dengan secepat mungkin dan jika beliau masih kekal di dalam pejabat, ini akan menyebabkan ketakutan di kalangan rakyat,

"Kenyataan beliau itu telah menyakitkan hati rakyat dan telah merosakkan reputasi pasukan polis," kata Yong dalam kenyataannya kepada media.

Dalam pada itu Yong juga turut menambah, kenyataan Musa itu tidak adil kepada anggota polis yang lain yang telah bekerja keras dan menggadai nyawa dalam menjalankan tugas mereka.


Ulasan GB

Kes ini, seperti juga kes Kugan dan kes Teoh Beng Hock, adalah kes batu-tanda berkenaan dengan kekejaman polis, berkenaan kecuaian polis dan berkenaan kezaliman polis.

Lembiknya kerajaan UMNO BN di dalam menangani setiap satu kes di atas meletakkan Najib dn barisan kabinetnya sebagai kumpulan manusia-manusia yang sama kejam, cuai dan zalim.

Sewaktu diajukan soalan mengenai desakan rakyat supaya Musa Hassan meletakkan jawatannya, Najib menjawab, “anda tidak boleh meminta KPN meletak jawatan disebabkan satu insiden yang bukan merupakan tanggungjawabnya secara langsung.”

Persoalan kini ia bukan persoalan insiden yang merupakan tanggungjawabnya secara langsung, tetapi persoalan kebiadaban Musa Hassan mengancam untuk tidak menguatkuasa undang-undang.

Inilah padahnya berperdana menterikan seorang yang buta terhadap undang-undang dimana beliau diperbodoh dan diperalatkan oleh Ketua Polis Negara dan Peguam Negara.

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks