Isu kehilangan Kereta KPN Selangor - Beberapa Persoalan..????




Kereta ketua polis S'gor yang dicuri dijumpai

Kereta rasmi Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar yang hilang dua hari lalu berjaya dijumpai semula hari ini.

Kereta jenis Perdana V6 berwarna hitam itu ditemui di tepi jalan Prima Damansara, Sungai Buloh pada jam 8.45 pagi oleh anggota polis ketika membuat rondaan di kawasan berkenaan.

Sebuah nota ditinggalkan di atas dashboard keretaa yang berbunyi: "Sorry PDRM tersilap sapu."

Kereta itu dan kandungannya, termasuk beberapa topi polis berada dalam keadaan yang sama sebelum dicuri.

Menurut timbalan pengarah, jabatan siasatan jenayah Selangor, Asst Comm Khaw Kok Chin, polis masih menyiasat sama ada sindiket mencuri kereta terbabit dengan kehilangan itu.

Ketua Polis Daerah Shah Alam ACP Nor Azam Jamaluddin ketika dihubungi Bernama berkata kereta itu kelihatan ditinggalkan dalam keadaan baik, malah nombor pletnya pun tidak diubah.

Menurutnya kereta itu akan dibawa kembali ke Shah Alam.

Pada 6 Mei lalu, kereta rasmi Khalid (kanan) dilaporkan hilang dipercayai dicuri ketika diletakkan di tempat letak kereta di Seksyen 9, Shah Alam.

Ketika kejadian, pemandunya yang membawa kereta berkenaan sedang bersarapan di sebuah restoran manakala Khalid pula tiada di tempat kejadian ketika kecurian berlaku kerana berada di Singapura atas urusan kerja.

Ulasan GB

Kes "kehilangan sementara" kereta rasmi KPN Selangor ini mendedahkan banyak perkara.

1) KPN Selangor yang celupar sejak akhir-akhir ini terutama mempertahankan anggota polis yang menembak remaja bernama Aminul-Rasyid Amzah wajar mengambil iktibar bahawa, bukan saja "kereta" anda boleh hilang, malah jawatan anda juga boleh juga "hilang". - Ada sedakan KPN Selangor ini dengan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dipecat dari jawatannya kerana isu tembakan Aminul-Rasyid.

2) "Negligence" - kecuaian pemandunya, yang sepatutnya boleh dikenakan tindakan.

3) Tiada butiran tentang ketiadaan KPN Selangor selain dari berada di Singapura atas urusan kerja. Nanti rakyat boleh mencungkil urusan polis apa di Singapura.

4) Mujur kereta itu dipulangkan pencurinya, tetapi ada nota "Sorry PDRM tersilap sapu." Apa ertinya?

5) Kecurian kereta ini nampaknya menjelaskan jenayah "berlaku depan mata" dan di "waktu siang hari" serta "tidak mengenal mangsa". Justeru kenyataan sebelum ini menyatakan kadar jenayah menurun adalah penipuan semata-mata.

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks