Bagaimana Jika KPN Dan CPO Selangor Sebagai Penjenayah Yang Disyaki?




Ketua Polis Negara Tan Musa Hassan dan Ketua Polis Selangor Datuk Khalid Abu Bakar menolak permintaan keluarga Aminulrasyid Amzah agar kedua-dua mereka meminta maaf kerana melabelkan remaja berkenaan sebagai “penjenayah”.

Ketika ditemui pemberita di sini hari ini, Musa enggan memohon maaf kepada keluarga berkenaan atas alasan “jika berbuat demikian ia akan membawa implikasi perundangan.”

“Saya tidak akan menjawab, berbuat demikian akan membawa implikasi perundangan,” kata Musa pada sidang media di sini.

Dalam pada itu, Khalid ketika dihubungi The Malaysian Insider mempertahankan bahawa remaja berkenaan merupakan “penjenayah yang disyaki” apabila polis mengejar kenderaan dipandu Aminulrasyid kira-kira enam kilometer.

Khalid memberitahu anggotanya mengejar kereta tersebut hanya kerana mereka disyaki sebagai “penjenayah disyaki.”

“Adakah salah untuk mengatakan dia sebagai penjenayah disyaki?” kata beliau ketika dihubungi.

Bagaimanapun Khalid menafikan polis melabelkan Aminulrasyid sebagai “seorang perompak” dan istilah yang digunakan hanyalah “penjenayah disyaki.”


“Kami tidak pernah mengatakan dia perompak. Pegawai-pegawai saya mengatakan bahawa mereka bertindak demikian kerana kedua-dua remaja lelaki itu adalah perompak yang disyaki.

“Itu sebabnya mereka mengejar mereka dengan cara begitu. Sebenarnya, mereka tidak mengatakan mereka sebagai perompak yang disyaki.... yang digunakan penjenayah disyaki,” jelas beliau.

Semalam keluarga Aminulrasyid menuntut pihak berkuasa khususnya polis agar memohon maaf berhubung insiden menimpa pelajar berkenaan.

Bapa saudara Aminulrasyid, Kamarudin Hassan berkata keluarga itu mahukan permohonan maaf secara langsung daripada Musa, Khalid atau Kementerian Dalam Negeri yang telah mencemari nama pelajar berkenaan.

Malah tegas Kamarudin, keluarganya juga mahu pihak polis menarik balik kenyataan bahawa adanya parang dalam kereta yang dipandu oleh Aminulrasyid pada hari kejadian.

Kelmarin, Koperal Jenain Subi, 48, mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan di bawah Seksyen 304 (a) Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kematian.

Beliau didakwa melakukan kesalahan itu pada 26 April antara pukul 1.10 pagi dan 2 pagi di Jalan Tarian 11/2 di Seksyen 11.

Jika bersabit kesalahan, tertuduh boleh dijatuhi hukuman penjara maksimum 30 tahun dan boleh dikenakan denda.

Ulasan GB

“Adakah salah untuk mengatakan dia sebagai penjenayah disyaki?” kata beliau ketika dihubungi.

Jika demikian jawab KPN dan CPO Selangor, maka rakyat juga boleh berkata bahawa kamu kedua-dua adalah penjenayah yang disyaki. Tentu lagi tak salah.

Sebabnya kamu melakukan pembelaan terhadap sekalian banyak jenayah yang dilakukan oleh anggota polis.

Daripada pemerhatian dan persepsi rakyat, kedua-dua penjawat awam ini telah sepatutnya meletakkan jawatannya kerana mencemari imej PDRM dan telah mengkhianati tugas yang diberikan oleh negara dengan melabelkan orang awam sesuka hati sematamata untuk melakukan pembelaan dan justifikasi terhadap jenayah yang dilakukan oleh anggota bawahan mereka berdua.

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks