Tanah rakyat diambil pampasan tak bayar

Bercakap pasal jalanraya yang sedang dalam pembinaan dari Kampung Teluk Pasu ke Jeram Hilir yang memakan kos RM 200 juta memang ada yang tidak kena.

Khamis (25 Feb 2010) seorang penduduk di Kampung Banggol Donas call penulis ingin berjumpa dan nak cakap pasal jalanraya yang kena rumahnya.Pertemuan tidak dapat diatur, kerana penulis ada di Perpustakaan Awam.

Hari Jumaat (26 Feb 2010) selepas solat jumaat seorang penduduk Kampung Teluk Pasu memberitahu penulis, rumahnya kena lalu jalanraya tersebut dan kena pindah.

Dalam pada itu sempat beliau berkata, saya tak kisah asalkan dibayar pampasannya sebanyak RM 29.00 sekaki persegi . Itulah harapannya terhadap rumah dan tanahnya yang kena jalan.

Pada Hari Sabtu ( 27 Feb 2010) ketika penulis sedang makan dalam suatu majlis kenduri kahwin Haji Ibrahim Tok Sheikh Haji di Hulu Terengganu, Majid yang dikatakan waris Datuk Rahim Said memberitahu Pampasan tidak akan dibayar dan dibayar selepas jalanraya itu siap nanti.

Hari Ahad (28 FEB 2010) dikedai kopi Batu Enam, Haji Ngah Abdul Rahman memberitahu penulis yang dia sudah turun tandatangan membenarkan tanahnya di Teluk Pasu untuk pembinaan jalanraya tersebut.

Penulis kata, pampas an tidak akan dibayar. Haji Ngah tadi terkejut besar dan bertanya mengapa? Penulis jawab, itulah kerajaan yang memerintah Terengganu sekarang. Rakyat akan jadi mangsa. Tenguklah nanti.

Penulis hendak cerita bahawa jalanraya kos RM 200 juta itu adalah jalanraya yang dirancangkan oleh Wakil Rakyat “mata duitan” bukan jalanraya yang dirancangkan dan diluluskan oleh kerajaan Terengganu.

Peruntukannya belum ada. Ia memerlukan wang dana khas dari pusat. Mereka hanya merancang satu projek untuk masukkan wang dalam saku mereka sahaja macam projek jalan kampong yang pampasannya tidak dibayar.

Sebab itu bayaran pampas an tidak akan dilakukan buat sekarang ini danber janji kepada tuan tanah akan dibayar selepas siap.

Malangnya projek itu tidak diketehui langsung oleh JKR dan IKRAM ada kaitan dalam pementaannya. Pelik juga.

Mungkin jalanraya seluas lebuhraya itu ada yang tidak kena.Seorang subkontraktor pernah kata,BN itu B boleh N nipu.iaitu boleh nipu. Betul juga. Maka rakyat yang bodoh kena tipulah nampaknya.

YB, YB nampaknya kayaraya, tapi rakyat papa kedana. Demikianlah cerita.

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks