Arak air asas di Malaysia - by puncak

Arak di Malaysia boleh diperolehi dengan mudah seumpama membeli air minuman yang lain sama ada di pasar raya, restoran, hotel, kedai runcit mahupun di kedai serbaneka seperti 7 Eleven yang dijual tanpa kawalan ketat.
Puncak terpenggun dan tabik spring kepada Jin Jib berdasarkan kenyataan Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud yang mendedahkan bahawa Malaysia adalah antara 10 negara tertinggi di dunia dalam pengambilan arak di dunia.
Dr Mariah juga mendedahkan bahawa rakyat negara ini membelanjakan sebanyak USD500 juta iaitu lebih kurang RM1.75 bilion bagi pembelian minuman keras.
Penjualan arak berkembang di antara 5 hingga 7 peratus setahun melebihi kadar pertumbuhan penduduk iaitu 2.4 peratus, manakala umur purata ketagihan arak ialah 23 tahun.
Selain itu, terdapat peningkatan kadar pengambilan alkohol di kalangan remaja khususnya di bawah umur 18 tahun iaitu kira-kira 45 peratus, dan mereka mengambilnya secara berterusan.
Secara langsung dan jujur juga kita dapat melihat dengan mata kepala rakyat yang cintakan keadilan akan berasa kesal kerana arak dengan mudah mendapat tempat untuk tajaan dan iklan di mana-mana akhbar media arus perdana [utusan][beritaharian][metro] mahupun di televisyen [rtm] [tv3] [ntv7].
Kerajaan pucuk pimpinan parti berhaluan lutot kiri yang bernanah Umnok pula dengan sengaja memberikan lesen kepada pengusaha kelab-kelab malam dan pusat hiburan untuk beroperasi tanpa kawalan yang sewajarnya untuk mengaut keuntungan jualan langsung arak kepada anak-anak bangsa 1Malaysia (sapa punya angkara kalu bukan Jin Jib).
Kelab-kelab malam inilah juga penyumbang kepada berleluasanya minuman arak sehingga menyumbang kepada gejala sosial yang lebih parah dan tambahan terbaharu pula kepada pusat2 karoke.
Soalnya, bagaimanakah penjualan dan pengambilan arak boleh bertambah dalam keadaan negara Malaysia yang sudah diisytiharkan sebagai sebuah negara Islam dan termaktub juga di dalam Perlembagaan bahawa agama rasmi negara ini adalah Islam. Ini adalah pembangunan 1Malaysia..1arak 1 rakyat sapa suka boleh saja!!!
Puncak mula berfikir sejenak sambil mendengar sorotan anak muda yang mengembelingkan moto mereka menjadi kutu rayau berpeleseran mengelilingi 1Malaysia. Mengapa tidak ada kawalan keras dari kerajaan sebagaimana kawalan yang sama dilakukan terhadap penyalahgunaan dadah yang memperuntukkan hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan.
Puncak daripada TawanMalaysia.com meminta arus media perdana Utusan Malaysia menjawab persoalan ini jika anda Islam!!!
“Dalam Islam, hukuman yang sewajarnya kepada peminum arak adalah disebat dengan 40 hingga 80 kali sebatan. Soalnya, mengapa undang-undang ini tidak terpakai khususnya kepada umat Islam?
Arak juga sebagai salah satu penyumbang kepada peningkatan kadar kemalangan jalan raya di Malaysia. Setuju Jin Jib??setujuuuuuuuu..
Puncak ingin membuat konklusi bagi Jin Jib..
1Malaysia 1arak = cukai berpendapatan tetap yang lumayan untuk pembangunan dan perbelanjaan yang tersayang...

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks