widgeo Tengku Razaleigh Menjadi Duri Yang Terpacak Dalam Daging Umno

AHLI politik yang bijak itu ialah ahli politik yang boleh menghidupkan dirinya dalam keadaan bagiaman sekalipun. Bijak mengambil kesempatan bermain dengan isu untuk menzahirkan dia masih wujud dan relevan, bertenaga dan tidak boleh diketepikan. Apa lagi kalau isu yang dibangkitkan itu isu yang menyentu hati dan naluri rakyat bawahan. Ahli politik demikian juga bukan mudah untuk dipadamkan kerja dan idealisme politiknya.Begitulah dengan aksi politik Tengku Razaleigh Hamzah. Dia tidak ada apa jawatan dalam kabinat dan parti. Malahan dia pernah 'ditohok' oleh Dr Mahathir Mohamad. Dia pernah 'diselam air' dua kali oleh Mahathir. Dia juga pernah ditipu hidup-hidup dua kali oleh Dr Mahathir. Namun ternyata kekebalan hayat politiknya, Tengku Razaleigh masih bersinar dan terus menjadi pengharapan rakyat. Idea, pandangan dan ulasannya masih diminati rakyat.

Penerusan nyawa politiknya kerana keikhlasan beliau dalam berjuang.

Misalnya isu tuntutan royalti petroleum di Kelantan benar-benar meletakkan Tengku Razaleigh atas pentas politik semasa yang membanggakan banyak pihak. Bukan saja ahli dan penyokong Umno yang mengenali perjuangan suci Tengku Razaleigh sejak dulu, tetapi ahli dan pemimpin Pas juga merasa terharu atas tindakan Tengku Razaleigh. Orang Pas nampak bahawa Tengku Razaleigh seorang negawaran yang ikhlas.

Sikap dan pendirian beliau berhubung tuntutan itu secara tidak langsung menunjukkan tanggung dan perjuangannya untuk membela rakyat Kelantan berterusan. Dan pendirian beliau itu bukan untuk menentang Umno, sebaliknya demi hak dan keadilan. Kalau kita bercakap soal hak dan keadilan semua orang kena setuju dengan Tengku Razaleigh.

Tidak timbul sebenarnya beliau tidak setia kepada Umno. Pandangannya berkadas dengan Umno kerana dia berpegang kepada kebenaran. Hakikat Kelantan berhak menerima bayaran tunai 5% terus dipertahakan kerana itulah kehendak undang-undang dan ikrar yang termenterai yang dilihat dan diakui sendiri olehnya.

Kalau orang faham perjuangan Tengku Razaleigh dalam hal ini orang tidak akan marah kepadanya. Orang Umno baik Mustapa Mohamed, Awang Adek Hssein atau Setopa Anak Tak Gawa Ali, tidak akan marah kepada Tengku Razaleigh Hamzah bahkan mereka sepatutnya bersama Tengku Razaleigh. Kalau difahami betul-betul, untuk siapakah Tengku Razakeigh perjuangkan semua itu? Wang tunai sebanyak 5% itu bukan untuk beliau atau istana Kelantan melainkan untuk rakyat Kelantan. Bukankah Umno melaungkan perjuangan mereka untuk bangsa Melayu?

Seperti mana yang dijelaskan Tengku Razaleigh apa yang beliau lakukan itu juga kerana mempertahankan semangat dan tujuan Petronas - Akta Pembangunan Petroleum itu diwujudkan iaitu untuk membantu negeri-negeri Pantai Timur yang masih miskin seperti mana dihasratkan oleh Tun Razak. Di sini boleh dianggapkan beliau cuba melaksanakan amanat dan pesanan Tun Razak untuk orang Melayu.

Sayang ramai tidak memahami hakikat dan rahsia tersurat ini, maka adalah yang 'murih dan marah' kepada Tengku Razaleigh. Mereka yang marah adalah mereka yang berfikiran sempit dan melihat ke tembolok sendiri.

Tidak kisah kalau Muhyiddin Yassin kurang senang dengan sikap Tengku Razaleigh itu. Tidak mengapa kalau Najib juga tidak bersetuju (tetapi Najib nampaknya tidak sangat menunjukkan kejengkilan). Begitu juga tidak pelik kalau Rais Yatim tidak rela wang tunai itu diberikan kepada Kelantan. Usah peduli kalau Dr Mahathir juga tidak sokong kerana sudah berdekad Mahathir menganiaya rakyat Kelantan. Ketahuilah dendam Mahathir kepada Kelantan tidak berkesudahan.

Tetapi kalau orang yang lahir di Bachok Kelantan, lahir di Pasir Pekan Kelantan juga turut tidak setuju dengan Tengku Razaleigh Hamzah mungkin orang-orang ini sudah gila, kalaupun tidak cerdik. Gila bermakna dulu dia cerdik tetapi kerana tension atau terkena buatan orang menyebabkan dia jadi gila.

Kerana apa yang dipertahankan Tengku Razaleih itu satu hakikatlah maka Umno nampak kekok untuk mengambil tindakan kepada ahli Parlimen Gua Musang itu. Nampaknya Umno kena berfikir panjang dan mengkaji implikasinya. Jadi Tengku Razaleigh kini jadilah duri yang terpacak dalam daging Umno yang sukar untuk dicabut.

Mungkin Umno faham akan bahana kalau mereka mengambil tindakan ke atas Tengku Razaleigh. Yang jelasnya kepada Umno Kelantan. Kalau takdir Tengku Razaleigh diambil tindakan ini menyebabkan Umno akan menerima naas besar. Pengaruh dan aura Tengku RAzaleigh di Kelantan masih kaut. Apa lagi kalau Tengku Razaleigh yang dianggap suara istana bergabung dengan Tok Guru bernama Nik Aziz ini menyebabkan Umno akan hancur. Tidak musthail dalam pilihan raya akan datang Umno akan mengulangi sejarah malu yang parah dalam pilihan raya tahun 1999, tidak menang walaupun satu kerusi.

Natijah dan implikasi inilah yang ditakuti oleh Umno. Inilah menyebabkan Umno berhati-hati untuk bertindak ke atas Tengku Razaleigh. Soalnya apakah dengan terus membiarkan duri bernama Razaleigh menikam Umno itu Umno Kelantan senang duduk! Jawabnya, biar salah, cabut salah jadi Umno Kelantan serba salah dalam menghadapi Tengku Razaleigh!
MSO.

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks