Ubah masjid untuk orang tua sahaja

SHAH ALAM, 20 Feb: Masjid bukan hanya untuk golongan tua sahaja sebaliknya untuk semua peringkat usia termasuk golongan remaja, tegas Ahli Parlimen Shah Alam, Haji Khalid Samad.

Menurutnya, konsep yang menyatakan masjid hanya untuk kalangan mereka yang sedang ‘tunggu masa mati’ sahaja perlu diperbetulkan segera dengan menggerakkan kegiatan untuk memudahkan anggota masyarakat mendampingi masjid.

Khalid berkata demikian ketika berucap merasmikan pelancaran Kelab Seni Silat Gayung Malaysia anjuran Pemuda Masjid Al-Ehsan, Seksyen 24, dekat sini pagi tadi.

“Kita pernah mendengar sirah Rasulullah SAW di mana Saidatina Aisyah menyaksikan pemuda bertanding memanah di perkarangan masjid membuktikan bahawa Islam tidak pernah menghalang sukan yang berfaedah.

“Kegiatan mempertahan dan menyelamatkan diri adalah selari dengan matlamat diwujudkan institusi masjid yang berupaya menjaga kesempurnaan perjalanan seseorang Muslim di dalam semua bidang hidup,” tegasnya lagi.

Turut berucap di dalam majlis itu adalah wakil Ahli Dewan Negeri Batu Tiga, Naim Yusri, Nazir Masjid, Haji Badaruddin Dawami dan pengarah program, Adhar Mohamad.

Menurut Penasihat Pemuda Masjid Al-Ehsan, Ustaz Zawawi Jusoh, setakat ini terdapat 100 ahli kelab meliputi peserta berumur enam tahun hingga ke usia pencen di mana acara latihan silat diadakan seminggu sekali pada hari Jumaat malam Sabtu selepas solat Isyak berjemaah.

Katanya, kelab silat ini bermula pada 5 Februari lalu yang dilatih oleh Cikgu Iswan dari Seni Silat Gayung Malaysia dan sesuatu yang menarik di dalam majlis perasmian tadi di mana sebanyak sepuluh pasangan telah menunjukkan kebolehan mereka meskipun baharu sahaja berlatih.

Sementara itu, Haji Badaruddin menzahirkan rasa syukurnya kerana dapat menjayakan program untuk remaja dan orang ramai dengan masjid mempelbagaikan kegiatan untuk memenuhi tuntutan anggota masyarakat.

Katanya, dengan kesediaan remaja dan belia menyertai program seumpama itu, akan mendatangkan manfaat besar kepada diri, keluarga dan masyarakat keseluruhannya kerana mereka akan terselamat daripada gejala sosial.
Dalam hal ini, Saudara Naim mengumumkan Seksyen 24 telah terpilih sebagai tuan rumah untuk diadakan aktiviti kewanitaan secara tetap di sebuah premis terpilih bermula Mac depan.
Read More

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks