UMNO Gagal Terap Ajaran Islam Kepada Rakyat

DAMANSARA 27 FEB: Datuk Seri Anwar Ibrahim melabel kerajaan Umno-Barisan Nasional dalam tempoh lebih 50 tahunmemerintah, sama sekali gagal menerapkan ajaran Islam paling asas kepada rakyat beragama Islam di negara ini.

Ini menyebabkan pelbagai kekeliruan di kalangan masyarakat majmuk di Malaysia apabila menyentuh isu agama dan semangat toleransi kian hilang hingga mendorong pertelagahan yang berpanjangan.

Sedangkan, Islam mengajar semua umatnya untuk menghormati bangsa dan agama lain, sebaliknya Umno BN gagal memupuk semangat itu walaupun menyedari Malaysia adalah sebuah negara majmuk, sebaliknya Pakatan Rakyat lebih menyerlah dalam soal itu.

"Saya seorang Islam. Saya mendidik anak-anak tidak minum (minuman keras) tapi ia bukan bermakna kita mesti menghalang orang agama lain dari berbuat demikian kerana ia dibenar agama mereka," katanya pada majlis rumah terbuka PKR hari ini.

Ketua Umum PKR itu menegaskan Umno gagal menunjukkan betapa Islam itu sesuai sepanjang zaman untuk semua bangsa, bahkan mereka memperalat agama untuk meraih sokongan kaum Melayu-Islam.

Anwar juga menyindir pelaksanaan undang-undang kerajaan Umno BN yang tidak konsisten khususnya isu kalimah Allah hingga menjadi bahan jenaka masyarakat tempatan mahupun antarabangsa.
"Saya di mana sekarang. Di Selangor atau KL? Ada negeri, orang bukan Islam boleh pakai kalimah Allah, ada negeri tidak boleh," katanya.

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks