Rais Tidak Layak Mempersoal Jawatan Saya – Anwar.

SHAH ALAM: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim membidas kenyataan Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim yang mempersoalkan statusnya sebagai Ketua Pembangkang di Parlimen ekoran konspirasi II yang dihadapinya.

"Menteri itu (Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan) tidak berhak mempersoalkannya. Kedudukan saya sebagai Ketua Pembangkang hanya boleh diputuskan oleh para pemimpin Pakatan Rakyat (PR)," jelas Anwar.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Rais semalam, yang memberi tekanan kepada dirinya agar melepaskan jawatan itu.

Kata Anwar, tugas dan bidang kuasa Rais hanyalah menjaga stesyen Radio Televisyen Malaysia (RTM) milik kerajaan pusat, bukannya mengambil peranan menentukan jawatan politik individu lain.

"Dia tanya saya, saya tanya dia pula. Layak atau tidak dia jadi Menteri Penerangan? Ingat semua kuasa dia nak aturkan, dia aturkan RTM adalah," soal Anwar.

"Tidak penting bagi Rais memperkatakan soal itu. Apa-apa biar tanya pemimpin pembangkang lain. Biar mereka pertimbang dan putuskan." katanya kepada Suara Keadilan selepas merasmikan pelancaran Majlis Semarak Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) di Seksyen 19, Shah Alam malam tadi.

Anwar yang juga merupakan Penasihat Ekonomi Negeri Selangor hadir bersama-sama Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bagi menyampaikan sumbangan kepada lebih 300 orang.

Mereka adalah penerima di bawah skim Tabung Anak Warisan Selangor (TAWAS), Skim Mesra Usia Emas (SMUE), Hadiah Anak Masuk Universiti dan Tabung Pendidikan Anak-anak Pekerja Ladang yang mula diperkenalkan PR sejak mengambil alih tampuk kerajaan
negeri.

Majlis dianjurkan untuk meraikan dan mengimbas kembali usaha-usaha Kerajaan Negeri membela nasib rakyat melalui program-program kebajikan, yang menjadi teras kepada dasar MES.
Sejak dilancarkan pada Jun 2008, seramai 111,397 warga emas yang layak telah mendaftar dibawah dasar SMUE untuk menerima bantuan dalam bentuk khairat kematian dengan jumlah peruntukkan Kerajaan Negeri sebanyak RM20 juta.

0 comments:

 
Powered By Blogger
Powered By Blogger
Powered By Blogger
© Grunge Theme Copyright by ustazazhargroup.blogspot.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks